Reis 06072018.jpg

Onze reisverzekeringen 'Beste uit de test 2018'

Het najaar is een spannende tijd voor productmanagers van Reisverzekeringen. Want dan worden traditiegetrouw de reisverzekeringen getest door de Consumentbond. Unigarant kan opgelucht adem halen. Zowel de B2B verzekering van Unigarant als de B2C verzekering die onder het ANWB-label verkocht worden krijgen het gewilde predicaat 'Beste uit de Test.' 

We vragen productmanager Gerard Nijdam naar het geheim van zijn succes.

Gerard,  de doorlopende reisverzekering is opnieuw ‘Beste uit de Test’ van de Consumentenbond geworden. Eerder dit jaar ontving de kortlopende reisverzekering voor het vijfde jaar de Moneyview vijf sterren rating. Trots?

"Absoluut! Reisverzekeringen zijn voor ANWB en Unigarant een absoluut focusproduct en in die markt willen wij graag de toon zetten. In de reisverzekering komt al het goede van de ANWB samen: de dekking tegen schade, hulp bij pech onderweg en het beroep dat je kunt doen op de Alarmcentrale als je in nood bent. Als je inzet vervolgens beloond wordt met dé twee meest vooraanstaande kwaliteitspredicaten, dan voelt dat wel als een enorme erkenning voor het werk wat we voor onze klanten doen."

Hoe kan het dat Unigarant en ANWB zo consistent scoren?

"Dat komt omdat we goed luisteren naar de wensen van onze klanten en proberen te reageren op signalen uit de markt. We zien bijvoorbeeld dat mensen steeds meer elektronische apparatuur meenemen op reis. Daarom hebben we de verzekerde bagagewaarde vorig jaar verhoogd. Zo houden we onze producten eigentijds."

Welke uitdagingen brengt dat met zich mee?

"Bij elke verzekering is het de kunst om te zoeken naar de optimale balans tussen de voorwaarden waar de markt om vraagt en de premie die consumenten willen betalen. Ons uitgangspunt is uiteraard om onze premies zo laag mogelijk te houden. De aantrekkende economie maakt dat nog moeilijker, want in een hoogconjunctuur gaan we vaker én verder op reis. Dat heeft -  zeker voor onze doorlopende reisverzekering - gevolgen voor de balans tussen premie en voorwaarden. Meer reisdagen betekent immers ook meer risicodagen en meer schadelast."

En innovatie, hoe zit het daarmee?

"Innovatie is wat mij betreft geen doel op zich. Het uitgangspunt voor vernieuwing is altijd de wil om klanten beter van dienst te kunnen zijn.

Vorig jaar hebben we bijvoorbeeld een nieuwe dekking aan onze annuleringsverzekering toegevoegd. Met deze dekking ben je verzekerd tegen zaken als terrorisme, natuurrampen en stakingen. Hiermee spelen we in op de veranderende (klimaat)omstandigheden in de wereld en komen we tegemoet aan de wensen van onze klanten om zich hiertegen te kunnen verzekeren.

Onder het Unigarant-label zijn we met ons aanbodmodel in de reisbranche aan het experimenteren. Zo zijn we dit jaar een samenwerking begonnen met vliegticketbedrijf Travix en het Zuid-Afrikaanse bedrijf Hepstar om klanten een gepersonaliseerde reisverzekering aan te bieden bij het boeken van een reis. We doen iedere klant een passend aanbod,  gebaseerd op de bestemming en reisduur van de reis. Het einde van de one-size-fits all verzekering."