Blog: Schadeafdeling in het oog van de storm

Nadat de grote storm die 18 januari over Nederland trok was gaan liggen, begonnen bij ons op de schadeafdeling de claims binnen te waaien. In de loop van de middag verdubbelde het aantal telefoontjes op de afdeling van 1.000 naar ruim 2.100.

Het was ons, mede door alle filmpjes die op social media rondgingen, snel duidelijk dat de storm voor een enorme ravage had gezorgd in meerdere delen van Nederland. Binnen de afdeling hebben we op donderdagmiddag daarom direct de capaciteit op de unit Pakket uitgebreid. Collega’s uit andere teams en units hebben dit fantastisch opgepakt door ook spontaan hun hulp aan te bieden.

De vrijdag erop was het telefonieaanbod in de unit Pakket, waar de opstalschades behandeld worden, zelfs verviervoudigd. De meeste meldingen, zo’n 70%, zijn schades aan en rondom huis. Denk daarbij vooral aan gevallen dakpannen en omgewaaide schuttingen. Wat opvalt is dat er bij elke storm ook veel schade aan bromfietsen wordt gemeld. Vooral de retroscootertjes met grote windschermen zijn vatbaar voor de wind en vallen daardoor snel om.

Meedenken

Bij de behandeling van de meldingen proberen we zo veel mogelijk mee te denken met onze klanten. Een mooi voorbeeld hiervan is dat een medewerker afgelopen zaterdag een hoogwerker die toch al in een straat was direct kon inzetten bij een telefonische melding van andere een klant in dezelfde straat om een paar dakpannen weer goed op een dak te bevestigen. Goed geregeld.

Om onze klanten zo optimaal mogelijk te helpen hebben we de eerste twee dagen veel extra capaciteit ingezet op telefonie. Daarnaast heeft de mogelijkheid om digitaal schades te melden zich opnieuw bewezen. Klanten zijn hierdoor snel te woord gestaan en waar mogelijk direct geholpen met de schademelding.

Nu de rust is teruggekeerd, is het mooi  om te concluderen dat we bij Unigarant zodra het er op aankomt op elkaar kunnen rekenen. Om onze klanten zo snel mogelijk te helpen is er deze week bij ons meerdere keren overgewerkt . Soms op kantoor en anderen vanuit huis. Iedereen gaat ervoor.

Nog wel even bezig

We verwachten dat er de komende weken nog een paar honderd schades bij ons gemeld worden. De komende weken blijven we nog volop bezig met de nasleep van de storm. Bijvoorbeeld met de beoordeling van expertiserapporten, offertes en andere zaken.

Stormen als deze moet je niet te vaak hebben. Voor klanten is schade erg vervelend en het kost ons als verzekeraar natuurlijk een hoop geld. Maar wat is het gaaf als schadeafdeling om op zo’n moment je toegevoegde waarde te laten zien!

Marcel Spronk,

Manager Schade