Wereldwijd nummer 1 🏆 Zo wordt onze digitale klantreis voor het afsluiten van een autoverzekering gescoord. Ook de woonverzekering doet het goed. Die staat wereldwijd op nummer 3. Sia Partners, een onafhankelijk consultancybureau gericht op digitale transformaties en innovaties, onderzocht in dertien verschillende landen de digitale klantreis van verzekeraars. In Nederland deden ze dit bij 15 verzekeraars. In dit onderzoek keken ze naar onze auto- en inboedelverzekering.
Unigarant scoort het hoogst op de klantreis met een gemiddelde score van 86% voor de inboedel- en autoverzekering samen. De klantreis van de autoverzekering van de ANWB scoort het beste wereldwijd, maar ook de inboedelverzekering van ANWB doet het goed, met een derde plaats wereldwijd.
Nederland scoort overall het beste in deze mondiale studie. De gemiddelde score voor de klantervaring in Nederland ligt een stuk hoger op 75% , terwijl dit wereldwijd op 60% ligt.
Niet verrast
Paul Geerts, Associate Partner van Sia Partners in Amsterdam is niet verrast: “De meeste verzekeraars hebben de afgelopen jaren behoorlijk geïnvesteerd in de digitale klantreis, de resultaten daarvan zijn nu zichtbaar. Wat opvalt is dat Nederlandse verzekeraars het uitmuntend doen in de simulatiefase, maar steken laten vallen met de koopfase”. We zijn natuurlijk heel trots en dit is een mooie bekroning op de aanpassingen die we de afgelopen jaren hebben gedaan voor onze klanten. Uiteindelijk doen we het voor hen, maar als een onafhankelijke partij onze Customer Journey als beste uitroept mogen we daar met z’n allen heel trots op zijn.”
Bron: Sia Partners – Insurancy customer journey benchmark