Ga naar de inhoud
Terug naar overzicht

Veilig Rijden data, wat doen we ermee?

Petra Klasens
Categorie Nieuws
3 min lezen
29 januari 2025

Al acht jaar wordt er data verzameld via de ANWB Veilig Rijden Autoverzekering. Een verzekering ontwikkeld door Unigarant samen met de ANWB, waarbij de veilige rijder beloond wordt met een korting op de premie. De data wordt niet alleen gebruikt om een rijscore te bepalen voor onze klanten. We doen hier veel meer mee!

Data delen met wegbeheerders

Al 8.000.000.000 kilometers aan data is er verzameld. Deze data wordt geanonimiseerd gedeeld met wegbeheerders. Van de 350 wegbeheerders zijn er inmiddels 250 aangesloten op dit initiatief. Door data te delen wordt inzichtelijk welke wegen en/of verkeerssituaties wat extra aandacht nodig hebben. Het delen van de data gaat via een speciaal team van de ANWB. Dit team focust zich voornamelijk op het veiliger maken van de Nederlandse wegen.

Eenvoudige tool ontwikkelen

Om de juiste inzichten te halen uit de data wordt er op dit moment gewerkt aan een eenvoudige tool waarmee wegbeheerders makkelijk;

  • signaleren op welke locaties opvallend meer incidenten plaatsvinden;
  • inzicht krijgen in de exacte locaties van voorvallen ten behoeve van analyse;
  • inzicht krijgen in het effect op locaties waar maatregelen genomen zijn.

Een mooi voorbeeld

De Provincie Drenthe is een van de wegbeheerders die al gebruik maakt van de data van veilig rijden. Bijvoorbeeld bij het maken van nieuwe plannen voor de N919. De verzamelde data lieten geregeld onveilig rijgedrag zien op de splitsing tussen de N919 en de N373 (buurtschap Huis ter Heide). Zo kon de provincie het volgende vaststellen over de splitsing:

  • Een zeer groot aantal veilig rijden verzekerden rijdt hier harder dan de maximumsnelheid van 80 km/u. De bestuurders die te hard rijden, rijden gemiddeld 20 km/u te hard.
  • Vanwege de hoge snelheden wordt in de flauwe bocht vaak te scherp gestuurd. Ook op de T-splitsing zelf rijden bestuurders te hard door de bocht, vooral op het zuidelijke deel.
  • Bij de T-splitsing wordt geregeld abrupt geremd. Alleen op het noordelijke deel van de splitsing komt abrupt remmen niet voor. Dit lijkt te bevestigen dat verkeer vanuit de N919 wordt verrast door verkeer uit de richting Norg, en dat verkeer vanuit richting Assen plots moet remmen voor stilstaand of afslaand verkeer richting de N919.

Op basis van onder andere deze inzichten gaat de Provincie Drenthe de verkeerssituatie aanpassen. Het kruispunt en de fietsoversteek worden verschoven zodat het zicht vergroot wordt. De huidige dam in de vaart wordt aangepast voor autoverkeer. En er komt een aparte fietsbrug. Zo moet de situatie veiliger worden. De plannen worden in 2026 uitgevoerd. Wil je hier meer over lezen ga dan naar de website van de Provincie Drenthe.

Verkeersveiligheid en maatschappelijke betrokkenheid

De ANWB Veilig Rijden Autoverzekering is veel meer dan alleen een verzekering. Door het kosteloos delen van data laten we zien maatschappelijk betrokken te zijn. Daarnaast dragen we door het delen van de data bij aan een betere verkeersveiligheid.

Hoe kunnen wij je verder helpen?

Voor hulp en vragen staan wij, van maandag tot en met vrijdag, graag voor je klaar!

Ga naar contact
collega aan de telefoon om klanten te helpen
https://www.unigarant.nl/wp-content/uploads/2024/06/ugtlogo.png