Heeft u vanwege bosbranden of overstromingen vragen over uw reis- en annuleringsverzekering? Wij helpen u graag met onze antwoorden.

Wat te doen bij phishing?

Het kan voorkomen dat cybercriminelen vanuit onze naam berichten sturen. Daarom delen wij tips en informatie over phishing. Wanneer wij weten dat er zo’n bericht in omloop is, vindt u dat ook op deze pagina.  

Wat is phishing?  

Criminelen proberen uw persoonlijke gegevens te ontlokken, bijvoorbeeld via een link in een e-mail, SMS of Whatsapp, maar ook via de telefoon.

Wat te doen bij phishing?

Hoe kunt u phishing herkennen?
  • Het bericht komt van een onbekend telefoonnummer. 
  • Het e-mailadres is onbekend, maar kan ook sterk lijken op het echte adres: let met name op wat letter voor letter achter @ staat. De afwijking kan minimaal zijn, bijvoorbeeld dat een o door een 0 is vervangen. 
  • Helaas kan het e-mailadres ook volledig nagemaakt/vervalst zijn (spoofing). Het bericht komt dan vrijwel altijd in je spamfolder of in de map ‘ongewenst' terecht. 
  • Het bericht is vaak niet persoonlijk: er staat ‘Beste klant’ of ‘Geachte heer/mevrouw’ of de aanhef ontbreekt compleet. 
  • Er wordt ingespeeld op emotie. U wordt bang gemaakt, er wordt gedreigd en u krijgt bijna geen tijd om te reageren. 
  • Vaak wordt er gevraagd naar (bank)gegevens. Check bij IDEAL-betalingen altijd goed of u zich in de eigen bankomgeving bevindt door naar het webadres (url) in je browser te kijken. Begint het met https:// en is het de iDEAL-webpagina van uw bank? Bekijk hier de juiste webadressen bij iDEAL-betalingen. 
  • Het bericht bevat verdachte linkjes. Door met de muis over de link heen te bewegen ziet u het webadres waar het naar verwijst. U kunt de link ook kopiëren en controleren via checkjelinkje.nl  
  • Het bericht bevat taal- en stijlfouten. 
  • Actuele phishingberichten kunt u bekijken of melden via https://www.fraudehelpdesk.nl 
  • Actuele phishingberichten vanuit naam van ANWB vindt u hier hier.
Een phishing bericht, wat nu?
  • Heeft u een phishing bericht ontvangen, verwijder deze dan direct.
  • Vermoed u dat het een nepbericht is vanuit onze naam, maar weet u het niet zeker? U kunt de e-mail doorsturen naar valse-email@unigarant.nl. 
     

Toch geklikt of gegevens ingevuld?

Geen gegevens ingevuld, maar wel op een link geklikt
  • Voer voor de zekerheid een virusscan uit op uw apparaat. 
  • Controleer of er geen (schadelijke) bestanden zijn gedownload bij het bezoeken van de website. Indien er bestanden zijn gedownload, moeten deze direct worden verwijderd.
  • Wis voor de zekerheid uw browser- en cookiegeschiedenis. 
Bank gegevens ingevuld / een betaling uitgevoerd
  • Neem direct contact op met uw bank. 
  • Eventueel kunt u aangifte doen bij de politie. 
(Persoons)gegevens ingevoerd
  • Neem direct contact op met uw gemeente, om identiteitsfraude te voorkomen. 
  • Eventueel kunt u aangifte doen bij de politie. 

Voor meer algemene informatie over phishing en wat te doen indien u hier slachtoffer van bent geworden, verwijzen wij u naar de site van de Fraudehelpdesk Home - Fraudehelpdesk.

Meer informatie over hoe te handelen indien u toch heeft geklikt of gegevens ingevuld, vindt u op Veilig digitaal - Fraudehelpdesk.