Ga naar de inhoud

Een natuurramp in jouw vakantiegebied?

Is er sprake van een natuurramp in het gebied waar je op vakantie bent of naar toe gaat? Bijvoorbeeld een aardbeving, bosbrand, vulkaanuitbarsting of tsunami? Dan kunnen wij ons voorstellen dat je vragen hebt over jouw Unigarant reis- en annuleringsverzekering.
Blijf op de hoogte

Wij adviseren je altijd de instructies van lokale autoriteiten op te volgen. Daarnaast adviseren wij je de ontwikkelingen te volgen via het reisadvies van het Ministerie van Buitenlandse Zaken en de media. Houd contact met jouw vervoersmaatschappij of touroperator

 

Op de website van het Ministerie van Buitenlandse Zaken vind je de meest actuele informatie en reisadviezen over de situatie in jouw vakantiegebied. Voor vragen kun je ook bellen naar het 24/7 contactcenter: +31 247 247 247.

Vraag naar het Calamiteitenfonds

Gebeurtenissen met grote impact, zoals een aardbeving of bosbrand zijn verzekerd via het Calamiteitenfonds. De kans is groot dat jouw reisorganisatie is aangesloten bij het Calamiteitenfonds. Als dat zo is, dan helpt uw reisorganisatie je verder met het regelen van vergoedingen rondom jouw (te maken) reis.

 

Op de website van jouw reisorganisatie staat meer informatie over wat je hiervoor moet doen. Afhankelijk van de situatie en gebeurtenis kan het Calamiteitenfonds het besluit nemen om de gebeurtenis vast te stellen als een calamiteit of als een uitkeringsvatbare situatie.

 

Zegt het Calamiteitenfonds dat een gebeurtenis een ‘uitkeringsvatbare situatie’ is? Dan vergoedt de reisorganisatie de kosten voor aanpassing van de reis, het terughalen van reizigers (repatriëring) en/of een vergoeding voor niet-genoten reisdagen.

Veelgestelde vragen
Ik heb een accommodatie gereserveerd die er niet meer is. Is dit verzekerd? En wat moet ik nu doen?

Deze situatie is verzekerd op jouw annuleringsverzekering. Tip: bekijk altijd eerst de website van jouw reisorganisatie of luchtvaartmaatschappij. Zij kunnen je helpen. Wordt de reis uiteindelijk geannuleerd? En is je geen alternatieve reis aangeboden of heb je geen vergoeding ontvangen van jouw reisbureau? Dan kun je eenvoudig jouw schade melden. Je hebt dan de documenten nodig waaruit blijkt dat je geen alternatief of vergoeding voor jouw reis hebt gekregen.

Ik heb een accomodatie gereserveerd, maar ik kan deze niet bereiken omdat de toegangswegen onbegaanbaar zijn. Is dit verzekerd? En wat moet ik nu doen?
Ik heb een accommodatie gereserveerd die er niet meer is. Nu kan ik ergens anders wel terecht voor dezelfde periode, maar tegen bijbetaling van extra kosten. Kan ik deze kosten verhalen op mijn annuleringsverzekering?
Ik wil mijn vakantie in het land waar een natuurramp heerst/is geweest annuleren of afbreken. Kan ik de kosten die ik hiervoor maak, claimen op mijn reis- of annuleringsverzekering?
Hulp nodig?

Stuur dan een bericht via het contactformulier. Of bel ons op maandag tot en met vrijdag van 8.30 tot 18.00 uur. We helpen je graag verder.

Cookies
https://www.unigarant.nl/wp-content/uploads/2024/06/ugtlogo.png