Hagel- en stormschade

Wordt u overvallen door een zware storm of extreme hagelbuien? Dat kan grote schade veroorzaken. Het is fijn om te weten wat verzekerd is. Maar misschien nog wel belangrijker wat u nu moet doen. Wij hebben de meest voorkomende schades en vragen voor u op een rij gezet. Unigarant werkt samen met haar herstelpartners aan een zo snel mogelijke afwikkeling van uw schade. 

Vragen over uw reis- of annuleringsverzekering?

Bent u op reis en heeft u te maken met extreem weer? Bekijk dan onze speciale calamiteitenpagina. 

Mijn tent is beschadigd. Is dit verzekerd?  

De voortent van uw caravan kunt u meeverzekeren op de caravanverzekering. Een losse tent is te verzekeren onder de reisverzekering, onder uw bagagedekking. Dit geldt ook voor overige kampeerspullen. Daarnaast valt een gedwongen langer verblijf op de camping of een extra hotelovernachting ook onder de reisverzekering. Let wel op de maximale vergoedingen van uw verzekering.

Ik heb helemaal geen verzekering. Wat moet ik doen?  

Als u geen verzekering heeft, kunnen wij u nu niet helpen. Wij hebben de belangrijkste dingen die u nu moet regelen voor u op een rijtje gezet:  

  1. Bent u op vakantie via een reisorganisatie? Dan kan het zijn dat u toch verzekerd bent via het Calamiteitenfonds. Hierbij bepaalt het fonds eerst of uw schade komt door een calamiteit. Kijk op de website van uw reisorganisatie hoe dit werkt.  
  2. Is uw voertuig kapot? En dekt uw verzekering de kosten niet? Laat dit repareren via een hersteller bij u in de buurt. Vraag de eigenaar van uw vakantieadres om hierbij te helpen. Zo kunt u weer snel en veilig naar huis.  

De Rijksoverheid heeft ook een pagina die meer informatie geeft over ‘Wat te doen in een crisissituatie’.

Vragen over de Unigarant Autoverzekering

De ruiten van mijn auto zijn beschadigd. Wat moet ik doen?

Ruitschade door storm of hagel is verzekerd als uw auto verzekerd is met de dekking WA + Beperkt casco of met de dekking WA + Volledig casco.  

Wat te doen?

Meld uw ruitschade bij één van onze samenwerkingspartners. Zij helpen u ook in het buitenland met een reparatie door een herstelbedrijf in uw regio. 

Houd bij grote stormen of hagelbuien wel rekening met een lange wachttijd. 

Mijn auto is beschadigd (niet alleen de ruiten). Wat moet ik doen?

Schade aan de auto door storm of hagel is verzekerd als uw auto verzekerd is met de dekking WA + Beperkt casco of met de dekking WA + Volledig casco.

Wat te doen?

Bepaal eerst of u nog veilig de weg op kunt. Bij de volgende schades is het sowieso niet veilig om met de auto te rijden: 

  • Kapotte voorruit en/of achterruit. 
  • Kapotte verlichting. 
  • Kapotte buitenspiegels. 

Kunt u niet meer veilig rijden met de auto? Bel dan de Alarmcentrale op 0031 70 314 56 56. Zij bekijken op welke manier u het best geholpen kunt worden. Houd bij grote stormen of hagelbuien rekening met een lange wachttijd. 

Heeft u geen van bovenstaande schades? Dan kunt u waarschijnlijk veilig naar huis rijden. Als u weer veilig thuis bent meld u uw schade bij uw tussenpersoon of via onze website. Dit kan 24 uur per dag, zonder wachtrijen. U kunt dan ook gelijk een afspraak maken met een aangesloten hersteller. 

Mijn auto is beschadigd. Met een noodreparatie kan ik veilig naar huis rijden. Wat moet ik doen?

Schade aan de auto door storm of hagel is verzekerd als uw auto verzekerd is met de dekking WA + Beperkt casco of met de dekking WA + Volledig casco. Ook de noodreparatie is verzekerd. U mag de noodreparatie ter plaatse laten uitvoeren.  

Wat te doen? 

  • Maak foto’s van de schade. 
  • Bewaar de factuur van de reparatie. 
  • Meld uw schade. 

Bij het melden van uw schade via onze website of uw tussenpersoon wordt u geïnformeerd wat verder te doen. 

Mijn auto is beschadigd. Ik kan niet meer veilig rijden. Het is ook niet mogelijk om met een noodreparatie veilig naar huis te rijden. Wat moet ik doen?

Schade aan de auto door storm of hagel is verzekerd als uw auto verzekerd is met de dekking WA + Beperkt casco of met de dekking WA + Volledig casco. 

Verzekerd? Bel dan de Alarmcentrale op 0031 70 314 56 56. Zij bekijken hoe zij u het beste kunnen helpen. Houd bij grote stormen of hagelbuien rekening met een lange wachttijd. 

Mijn auto is beschadigd en ik kan niet meer rijden. Heb ik recht op vervangend vervoer?

Dat hangt af van uw gekozen dekking. Daarnaast maakt het ook uit of de schade is ontstaan in Nederland of in het buitenland. Hieronder leest u per situatie waar u recht op heeft. 

Autoverzekering met dekking WA 

Binnen Nederland

  • Vervoer naar een bestemming in Nederland voor uzelf en de auto.

In het buitenland

  • Vergoeding van de noodzakelijke kosten van vervoer van de auto naar de dichtstbijzijnde garage. 
  • Vervoer van de auto naar een bestemming in Nederland, als: 
    • De auto niet binnen vier werkdagen zodanig gerepareerd kan worden dat er veilig mee kan worden gereden. 
    • De kosten van het vervoer lager zijn dan de waarde van de auto. 
  • Vergoeding van de kosten van de terugreis met het openbaar vervoer (2e klas) naar Nederland. 

Autoverzekering met dekking WA + Gedeeltelijk casco 

In aanvulling op bovenstaande informatie (onder dekking WA):

Binnen Nederland 

Heeft u recht op de haal- en brengservice als u uw auto laat repareren bij een door ons geselecteerd schadeherstelbedrijf. Wij: 

  • Halen uw auto ter plekke op en leveren direct een gratis leenauto zodat u verder kunt. U krijgt een leenauto tot maximaal dertig dagen. 
  • Als de reparatie klaar is, wordt uw auto gebracht en de leenauto weer opgehaald. 

Autoverzekering met dekking WA + Volledig casco 

U heeft recht op de hulpverlening zoals dat hierboven genoemd staat bij de dekking WA en bij WA + Gedeeltelijk casco. 

Autoverzekering met aanvullende dekking Vervangend Vervoer 

Binnen Nederland 

  • U heeft recht op vervangend vervoer tot maximaal tien dagen als de auto buiten Nederland, maar in Europa, gerepareerd moet worden.  
  • U heeft recht op vervangend vervoer tot maximaal dertig dagen wanneer de auto total loss is.

In het buitenland

U heeft recht op vervangend vervoer tot maximaal dertig dagen als de auto buiten Nederland, maar in Europa, gerepareerd moet worden of total loss is door storm- of hagelschade. 

Vragen over de Unigarant Caravanverzekering

Mijn caravan is beschadigd. Wat te doen?

U bent verzekerd als u de dekking 'Hagel en storm' heeft meeverzekerd.

Wat te doen?

Bepaal eerst of u nog veilig de weg op kunt. Bij de volgende schades is het sowieso niet veilig om met de caravan te rijden: 

  • Kapotte ruiten. 
  • Kapotte verlichting. 
  • Kapotte/loszittende onderdelen. 

Kunt u niet meer veilig rijden met de caravan? Bel dan de Alarmcentrale op 0031 70 314 56 56. Zij bekijken op welke manier zij u het beste kunnen helpen. Houd bij grote stormen of hagelbuien rekening met een lange wachttijd. 

Heeft u geen van de bovenstaande schades? Dan kunt u waarschijnlijk veilig naar huis rijden. Als u weer veilig thuis bent meldt u de schade via een van onze schadeherstelbedrijven. Zij maken ook gelijk een afspraak om de caravan te repareren. Deze hersteller is vanaf dat moment uw contactpersoon en helpt u verder bij vragen.  

Mijn voortent is beschadigd. Is dit verzekerd?

Dit is verzekerd als u de dekking 'Hagel en storm' heeft meeverzekerd én op uw polisblad een verzekerd bedrag staat achter Aan- en bijbouw. 

Staat er geen verzekerd bedrag achter Aan- en bijbouw? Dan is uw voortent alleen verzekerd als dit is inbegrepen in het bedrag achter Nieuwwaarde of Aanschafwaarde. Uit uw aankoopnota moet dan blijken dat de waarde van de tent is inbegrepen in het bedrag. 

Mijn caravan is ernstig beschadigd. Heb ik recht op een vervangende caravan?

U heeft recht op een vervangende caravan als u de dekking 'Hagel en storm' heeft meeverzekerd. 

Is er geen vervangende caravan beschikbaar? Dan kunt u een vervangend verblijf huren voor maximaal 30 dagen. De maximale vergoeding hiervoor is € 125,- per dag. 

Vragen over de Unigarant Camperverzekering

De ruiten van mijn camper zijn beschadigd. Wat te doen?

Ruitschade door storm of hagel is verzekerd als uw camper verzekerd is met de dekking WA + Beperkt casco of met de dekking WA + Volledig casco.  

Meld uw ruitschade bij één van onze schadeherstelbedrijven. Zij helpen u ook in het buitenland bij een reparatie door een herstelbedrijf in de buurt. 

 Houd bij grote stormen of hagelbuien rekening met een lange wachttijd. 

Mijn camper en/of voortent is beschadigd. Wat te doen?

Schade aan de camper door storm of hagel is verzekerd als uw camper verzekerd is met de dekking WA + Beperkt casco of met de dekking WA + Volledig casco.

Wat te doen?

Bepaal eerst of u nog veilig de weg op kunt. Bij de volgende schades is het sowieso niet veilig om met de camper te rijden: 

  • Kapotte ruiten. 
  • Kapotte verlichting. 
  • Kapotte buitenspiegels. 
  • Kapotte/loszittende onderdelen. 

Kunt u niet meer veilig rijden? Bel dan de Alarmcentrale op 0031 70 314 56 56. Zij bekijken op welke manier zij u het beste kunnen helpen. Houd bij grote stormen of hagelbuien rekening met een lange wachttijd. 

Heeft u geen van bovenstaande schades? Dan kunt u waarschijnlijk veilig naar huis rijden. Als u weer thuis bent meldt u de schade via een van onze schadeherstelbedrijven. Zij maken ook gelijk een afspraak om de camper te repareren. Deze hersteller is vanaf dat moment uw contactpersoon en helpt u verder bij vragen. 

Mijn camper is beschadigd en ik kan niet meer veilig rijden. Heb ik recht op een vervangende camper?

Dit hangt af van de locatie waar de storm- of hagelschade schade is ontstaan. Hieronder ziet u per locatie en dekking of u recht heeft op vervangend vervoer. 

Camperverzekering met dekking WA of dekking WA + Beperkt casco 

  • Binnen Nederland heeft u geen recht op een vervangende camper bij storm- of hagelschade. Wel heeft u recht op vervoer van de camper (en uzelf) naar een bestemming in Nederland. 
  • In het buitenland heeft u geen recht op een vervangende camper bij storm- of hagelschade. Wel heeft u recht op het vergoeden van de noodzakelijke kosten voor het vervoer van de camper (en uzelf) naar de dichtstbijzijnde reparateur. 

Camperverzekering met dekking WA + Volledig casco 

  • U heeft binnen Nederland en in het buitenland recht op een vervangende camper. 
  • Daarnaast heeft u recht op de vergoedingen die hierboven staan bij de dekking voor WA en WA + Beperkt casco. 

Vragen over de Unigarant Watersportverzekering

Mijn boot is beschadigd. Is dit verzekerd? En wat moet ik doen? 

Schade aan de boot door storm of hagel is verzekerd als uw boot verzekerd is met de dekking WA + Basis Casco of de dekking WA + Uitgebreid casco. 

U meldt uw schade door een e-mail te sturen naar wspschade@unigarant.nl. Wij hebben de volgende informatie van u nodig: 

  • Het polisnummer van de verzekering. 
  • Uw telefoonnummer. 
  • Foto’s van de schade. 
Mijn boot is beschadigd. Met een noodreparatie kan ik nog veilig varen. Is de noodreparatie verzekerd?

Schade aan de boot door storm of hagel is verzekerd als uw boot verzekerd is met de dekking WA + Basis Casco of de dekking WA + Uitgebreid casco. Ook uw noodreparatie is verzekerd. U mag de noodreparatie ter plaatse laten uitvoeren.  

Wat moet u doen? 

  • Maak foto’s van de schade. 
  • Bewaar de factuur van de noodreparatie. 

Daarna meldt u de schade door een e-mail te sturen naar wspschade@unigarant.nl. Wij hebben de volgende informatie van u nodig: 

  • Het polisnummer van de verzekering. 
  • Uw telefoonnummer. 
  • Foto’s van de schade. 
Mijn boot is beschadigd. Ik wil de boot graag naar een reparateur (laten) brengen. Is dit verzekerd?

Schade aan de boot door storm of hagel is verzekerd als uw boot verzekerd is met de dekking WA + Basis Casco of de dekking WA + Uitgebreid casco.  

U heeft recht op het vergoeden van de sleepkosten tot maximaal € 1.000,-. U mag zelf vragen of het reparatiebedrijf uw boot kan ophalen. Heeft u hulp nodig bij het vinden van een reparatiebedrijf? Neem dan contact met ons op door uw schade te melden via wspschade@unigarant.nl.