Heeft u vragen over de drukte op Schiphol en uw verzekering? Lees hier onze antwoorden.
De afhandeltermijn voor schademeldingen op reis- en mobiliteitsverzekeringen is langer dan u van ons gewend bent. Lees meer.

Aansprakelijkheid luchthaven (Schiphol)

Al lange tijd is er sprake van extreem lange wachttijden op luchthaven Schiphol. Het halen van uw vlucht is daarmee een ware uitdaging. Als u dan toch uw vlucht mist, kunt u dan uw schade verhalen op de luchthaven? En wat als de luchthaven besluit om vluchten te annuleren?

Wanneer is de luchthaven aan te spreken?

De luchthaven is verantwoordelijk voor het reilen en zeilen op de luchthaven. De luchthaven moet zorgen voor een goede gang van zaken op de luchthaven en, voor zover mogelijk, op tijd maatregelen nemen om chaos, vertragingen en annuleringen te voorkomen.

U mag er als passagier van uitgaan dat u onder normale omstandigheden uw vlucht kunt halen als u op tijd op de luchthaven bent. Mist u de vlucht toch? Dan is de oorzaak van belang. U moet aantonen dat de luchthaven voor deze oorzaak aansprakelijk is. De luchthaven moet verwijtbaar hebben gehandeld als gevolg waarvan u de vlucht hebt gemist.

Overmacht

De luchthaven is niet aansprakelijk als er sprake is van overmacht. Er is overmacht als de luchthaven zelf niets aan de vertragingen kan doen, bijvoorbeeld bij extreme weersomstandigheden. De luchthaven moet overmacht zelf aantonen. 

Wat moet u bewijzen?

U moet bewijzen dat de oorzaak van het missen van uw vlucht aan de luchthaven te wijten is, bijvoorbeeld door te lange wachttijden bij de door de luchthaven ingeschakelde security check. 

U moet bewijzen wat uw schade is. Dat kan het bedrag van de gemiste vlucht zijn, maar ook bijvoorbeeld het hotel waar u nu geen gebruik van kunt maken, uw huurauto of andere kosten die nu voor niets zijn gemaakt zoals vervoerskosten. Bewaar bonnen en zorg dat u bewijs hebt van de kosten die u wilt verhalen. 

Heeft u uw vlucht gemist? Dan moet u ook bewijzen dat u ruim op tijd op de luchthaven aanwezig was en hebt gedaan wat nodig was om uw vlucht te kunnen halen, zoals tijdig inchecken en in de rij gaan staan. Bewaar hiervoor bijvoorbeeld uw treinkaartje, of maak een foto van het moment van arriveren op de luchthaven.

De luchthaven aanspreken

Stel de luchthaven schriftelijk aansprakelijk voor uw geleden schade. Geef hierin aan:

  • uw persoonsgegevens
  • vluchtnummer en datum
  • reden waarom u de luchthaven aansprakelijk stelt
  • bewijs dat uw op tijd aanwezig was en
  • bewijs van uw schade

U kunt hiervoor gebruik maken van onze modelbrief.

Rechtsbijstandverzekering

Heeft u een rechtsbijstandverzekering? Neem dan contact op met uw verzekeraar. Zij kunnen u helpen bij het neerleggen van uw claim bij de luchthaven.