Heeft u vragen over het Coronavirus? Bekijk onze veelgestelde vragen.

Vragen en antwoorden over het Coronavirus en de reis- en annuleringsverzekeringen van Unigarant

Eind 2019 is het coronavirus uitgebroken. Over de verspreiding en de besmettingskans is nog niet alles duidelijk, maar wij kunnen ons wel voorstellen dat u vragen heeft over uw reis- en annuleringsverzekering. Daarom hebben we de belangrijkste vragen en antwoorden voor u op een rij gezet.

Blijf op de hoogte

Wij adviseren u altijd de instructies van lokale autoriteiten op te volgen. Daarnaast adviseren wij u het reisadvies van het Ministerie van Buitenlandse Zaken te volgen. Hier vindt u de meest actuele informatie en reisadviezen over de situatie in uw vakantiegebied. Voor vragen kunt u ook bellen naar het 24/7 contactcenter +31 247 247 247. Ook op de website van Autoriteit Consument&Markt vindt u actuele informatie over uw reisrechten in verband met het coronavirus. Tot slot adviseren we u contact te houden met uw vervoersmaatschappij of touroperator over eventuele wijzigingen in uw reis.

Terugkeerhulp aan gestrande Nederlanders in het buitenland

Bent u als Nederlands reiziger gestrand in het buitenland door de wereldwijde maatregelen tegen het coronavirus? Registreer u dan direct via www.bijzonderebijstandbuitenland.nl. Dan gaan de reisbranche, luchtvaartmaatschappijen, verzekeraars en overheid aan de slag om u te helpen veilig terug te keren. Voor de repatriering wordt een eigen bijdrage gevraagd. Deze kosten worden gedekt door uw reisverzekering. 

Calamiteitenfonds

Het Calamiteitenfonds heeft gemeld dat er geen garantieregeling is als het gaat om ziektes of epidemieën. Meer informatie over het Calamiteitenfonds vindt u op de calamiteitenfonds.nl.

Algemene vragen

Waarom is, in het algemeen, Corona niet meer verzekerd?

Unigarant is één van de weinige verzekeraars die de mogelijkheid biedt om extra annuleringsredenen af te sluiten waaronder besmetting. Deze mogelijkheid blijft ook bestaan behalve dat COVID-19 uitdrukkelijk wordt uitgesloten bij nieuwe polisaanvragen.

Waarom sluiten jullie COVID 19 nu uit?

Het virus is inmiddels op vele plekken in de wereld uitgebroken. Het coronavirus is daarmee geen onvoorziene gebeurtenis meer. 

Vragen over uw annuleringsverzekering

Het Ministerie van Buitenlandse Zaken heeft een negatief reisadvies afgegeven voor het land/gebied waar ik op vakantie naar toe wil gaan. Daarom wil ik mijn vakantie afzeggen. Vallen deze kosten onder dekking van de annuleringsverzekering.

Heeft u de basis annuleringsverzekering afgesloten? Dan is dit niet verzekerd. Dit is geen geldige annuleringsreden. 

Uw reisorganisatie of vliegtuigmaatschappij is verantwoordelijk voor het uitvoeren van de reis. Wij adviseren u in deze situatie contact op te nemen met de reisorganisator, touroperator of vervoersmaatschappij om in overleg te bepalen of de reis kan worden omgeboekt. 

Heeft u de dekking Extra Annuleringsredenen afgesloten? Dan bent u wel verzekerd mits u deze dekking heeft afgesloten vóór 30-1-2020.

Er geldt een inreisverbod voor het land waar ik naar toe wilde en/of ik kan hierdoor geen visum meer krijgen. Kan ik mijn reis annuleren?

Uw reisorganisatie of vliegtuigmaatschappij is verantwoordelijk voor het uitvoeren van de reis. Wij adviseren u in deze situatie contact op te nemen met uw reisorganisator, touroperator of vervoersmaatschappij om in overleg te bepalen of de reis kan worden omgeboekt. 

Als uw verzoek bij uw reisorganisatie/touroperator niet wordt gehonoreerd, dan is er mogelijk dekking op uw annuleringsverzekering.

Meld in dat geval de schade online.

U kunt de bewijsstukken van uw reisorganisatie/touroperator toevoegen ( uploaden) bij uw schademelding. Wij laten u dan zo spoedig mogelijk weten of deze wordt vergoed.

Ik heb een reis geboekt naar een land waar ik wel naar toe kan of mag maar ik moet de eerste twee weken in quarantaine? Kan ik mijn reis annuleren?

Nee, dit is niet verzekerd. Dit is geen geldige annuleringsreden. Wij adviseren u in deze situatie contact op te nemen met uw reisorganisator, touroperator of vervoersmaatschappij.

Ik ben van plan om op vakantie te gaan naar een land waar geen negatief reisadvies of inreisverbod voor geldt. Maar ik wil mijn vakantie toch afzeggen. Vallen de annuleringskosten onder de dekking van mijn annuleringsverzekering?

Nee, dit is niet verzekerd. Er is geen geldige annuleringsreden. Wij adviseren u in deze situatie contact op te nemen met uw reisorganisator, touroperator of vervoersmaatschappij.

Ik wil wegens de uitbraak van het coronavirus op mijn vakantiebestemming mijn vakantie afbreken. Worden de niet genoten vakantiedagen vergoed?

Heeft u de basis annuleringsverzekering afgesloten? Dan is dit niet verzekerd. Dit is geen geldige annuleringsreden.  Wij adviseren u in deze situatie contact op te nemen met uw reisorganisator, touroperator of vervoersmaatschappij.

Heeft u de dekking Extra Annuleringsredenen afgesloten? Dan bent u wel verzekerd mits u deze dekking heeft afgesloten vóór 30-1-2020.

Ik ben op vakantie maar ik moet eerder terug naar huis. Mijn touroperator heeft geregeld dat ik eerder naar huis ga. De dagen die ik nog op vakantie zou zijn, krijg ik deze vergoed?

Nee, dit is niet verzekerd. Uw reisorganisatie of vervoersmaatschappij is verantwoordelijk voor het uitvoeren van de hele reis. Wij adviseren u in deze situatie contact op te nemen met uw reisorganisatie, touroperator of vervoersmaatschappij.

Ik ben van plan om op vakantie te gaan en reis via of vanaf landen of plaatsen waar het coronavirus is uitgebroken. Daarom wil ik mijn vakantie afzeggen. Vallen deze kosten onder de dekking van mijn annuleringsverzekering?

Nee, dit is niet verzekerd. Dit is geen geldige annuleringsreden. Uw reisorganisatie of vliegtuigmaatschappij is verantwoordelijk voor het uitvoeren van de reis. Wij adviseren u in deze situatie contact op te nemen uw reisorganisator, touroperator of vervoersmaatschappij om in overleg te bepalen of de reis kan worden omgeboekt.

Heeft u de dekking Extra Annuleringsredenen afgesloten? Dan bent u wel verzekerd mits u deze dekking heeft afgesloten vóór 30-1-2020.

Ik woon in een gebied (bijvoorbeeld Noord-Brabant), waar de overheid adviseert zo min mogelijk naar buiten te gaan / de provincie uit te gaan. Hierdoor overweeg ik mijn vakantie te annuleren. Vergoedt de annuleringsverzekering de kosten van het annuleren van de reis?

Heeft u de basis annuleringsverzekering afgesloten? Dan is dit niet verzekerd. Dit is geen geldige annuleringsreden.

Heeft u de dekking Extra Annuleringsredenen afgesloten? Dan bent u wel verzekerd mits u deze dekking heeft afgesloten vóór 30-1-2020.

Ik ben besmet met het virus en wil mijn reis annuleren. Vergoedt de annuleringsverzekering de kosten van het annuleren van de reis?

Ja, dit is een verzekerde annuleringsreden.

Binnen mijn familie (1e of 2e graad) is iemand besmet geraakt met het virus. Hierdoor wil ik mijn reis annuleren. Vergoedt de annuleringsverzekering de kosten van het annuleren van de reis?

Ja, dit is een verzekerde annuleringsreden.

Ik ben/was tijdens mijn vakantie in het buitenland in quarantaine gesteld. Kom ik in aanmerking voor een vergoeding?

Op grond van de annuleringsverzekering wordt een dagvergoeding betaald indien een verzekerde voor minimaal 1 nacht onvoorzien in een ziekenhuis wordt opgenomen.

Gelet op de bijzondere omstandigheden stellen wij quarantaine gelijk aan een ziekenhuisopname. Dat betekent dus dat u ook bij quarantaine in aanmerking komt voor een dagvergoeding.

Ik ben werkzaam in een beroepsgroep waarvan door de overheid is aangegeven niet naar het buitenland te reizen. Hierdoor moet ik mijn vakantie annuleren. Vergoedt de annuleringsverzekering de kosten van het annuleren van de reis?

Nee, dit is niet verzekerd. Dit is geen geldige annuleringsreden.

Heeft u de dekking Extra Annuleringsredenen afgesloten? Dan bent u wel verzekerd mits u deze dekking heeft afgesloten vóór 30-1-2020.

Ik ben van plan om een vakantie te boeken voor later in het jaar. Als het coronavirus dan (nog steeds) op mijn bestemming heerst, worden de eventuele annuleringskosten dan vergoed?

Uiteraard is het verstandig om goed na te denken of u er goed aan doet om de reis te boeken. De kans dat u niet op reis kunt gaan is reëel aanwezig.

Met de basis annuleringsverzekering is dit in ieder geval niet verzekerd. Dit is geen verzekerde annuleringsreden.

Heeft u de aanvullende dekking Extra annuleringsredenen afgesloten? Dan is de dekking afhankelijk van wanneer u deze dekking heeft afgesloten, hoe de situatie was op het moment waarop de reis werd geboekt en hoe die zich verder ontwikkelt.

  1. Heeft u de aanvullende dekking afgesloten voor 30-1-2020 dan is dit in principe verzekerd. Maar let op: dit is wel afhankelijk van wanneer u de reis heeft geboekt en hoe de situatie toen in het betreffende land was.
  2. Heeft u de aanvullende dekking afgesloten op of na 30-1-2020 dan is er geen dekking voor het coronavirus.
Mijn reisorganisatie heeft de reis die ik heb geboekt geannuleerd. Ik heb een voucher ontvangen voor een nieuwe reis. Ik had voor deze reis een kortlopende en/of annuleringsverzekering afgesloten blijft deze verkering geldig?

De verzekering is gebaseerd op de oorspronkelijke boekingsgegevens. Helaas is het niet mogelijk om deze aan te passen. Maar u kunt deze verzekering wel beëindigen vanaf ingangsdatum. Dit kan eenvoudig via ons opzegformulier.

Vanwege de bijzondere situatie krijgt u de volledige premie inclusief de poliskosten van ons terug. Op het moment dat u een nieuwe reis heeft kunnen boeken, staan wij weer voor u klaar om een nieuwe kortlopende reis en/of annuleringsverzekering af te sluiten.

Mijn reisorganisatie heeft de reis die ik heb geboekt geannuleerd. Ik heb een voucher ontvangen voor een nieuwe reis. Deze voucher is een jaar geldig, maar ik kan alleen deze periode op vakantie. Vergoedt de annuleringsverzekering de kosten van het annuleren van deze reis?

Nee, dit is geen gedekte annuleringsreden. Uw reisorganisatie of vervoersmaatschappij is verantwoordelijk voor het uitvoeren van de reis. Wij adviseren u in deze situatie contact op te nemen met uw reisorganisator, touroperator of vervoersmaatschappij. 

Ik heb een ticket gekocht voor een theater/concert, maar het concert is geannuleerd vanwege besmettingsgevaar. Krijg ik de kosten van mijn ticket vergoed op de annuleringsverzekering?

Nee, dit is niet verzekerd. Dit is geen geldige annuleringsreden. Wij adviseren u in deze situatie contact op te nemen met de organisatie.

Ik heb een ticket gekocht voor een theater/concert, maar ik ben besmet met het virus en kan daardoor niet naar het concert. Krijg ik de kosten van mijn ticket vergoed op de annuleringsverzekering?

Ja, dit is een verzekerde annuleringsreden.

Ik wil mijn geboekte reis annuleren vanwege de uitgestelde schoolexamens en/of tentamens. Worden de annuleringskosten door de annuleringsverzekering vergoed?

Ja. Gezien de bijzondere situatie vergoeden we tijdelijk ook de annuleringskosten als een reis vanwege uitgestelde schoolexamens wordt geannuleerd.

Dit geldt alleen voor reizen waarbij op het moment van boeken nog niet bekend was dat de examens zouden worden uitgesteld.

Kan ik de dekking Extra Annuleringsredenen nog afsluiten?

Ja, dat kan nog steeds, maar het coronavirus is geen geldige annuleringsreden meer vanaf 30 januari 2020.

Vragen over uw reisverzekering

Ik heb mij aangemeld bij het meldpunt Bijzondere Bijstand Buitenland. Ik moet voor de terugkeer naar Nederland een eigen bijdrage betalen. Worden deze kosten vergoed door mijn reisverzekering?

Ja, u bent standaard verzekerd voor extra kosten als gevolg van een calamiteit. Na terugkeer in Nederland kunt u uw schade online melden via ons schadeformulier.

Ik heb mij aangemeld bij het meldpunt Bijzondere Bijstand Buitenland. Ik heb hierdoor extra kosten verblijfkosten. Worden deze kosten vergoed op mijn reisverzekering?

Ja, u bent standaard verzekerd voor extra kosten als gevolg van een calamiteit. Voor extra verblijfskosten vergoeden wij maximaal € 75,- per persoon per dag. Na terugkeer in Nederland kunt u uw schade online melden

Ik ben in het land of de plaats waar het coronavirus is uitgebroken. Door deze situatie is mijn terugreis per trein, metro of vliegtuig vertraagd of kan (mogelijk) geen doorgang vinden. Nu moet ik extra vervoers- of verblijfskosten maken. Kan ik deze kosten verhalen op mijn reisverzekering?

Op basis van uw reisverzekering heeft u recht op vergoeding van extra kosten voor vervoers-, verblijfs- en telefoonkosten.

  • De vergoeding voor verblijfskosten is € 75,00 per persoon per dag.
  • Extra vervoerskosten worden vergoed op basis van kostprijs (vergoeding eigen vervoer: € 0.25 ct per kilometer)
  • De maximale vergoeding voor telefoonkosten voor gesprekken met derden (anders dan de ANWB Alarmcentrale) bedraagt € 250,00.
Als ik of een andere verzekerde ziek in het buitenland wordt door het coronavirus en ik moet worden opgenomen. Zijn de medische kosten dan verzekerd?

Ja, maar alleen als u de module Medische kosten heeft meeverzekerd. De kosten zijn dan verzekerd tegen kostprijs. 
Medische kosten in het buitenland zijn in de basis verzekerd op uw zorgverzekering. Het kan zijn dat de vergoeding op de zorgverzekering gemaximeerd is. Dit is afhankelijk of u een aanvullende verzekering heeft afgesloten.

Ik ga ondanks een ontradend reisadvies van het ministerie van Buitenlandse Zaken naar een gebied waar het coronavirus heerst. Ben ik dan toch verzekerd?

Ja, u bent gewoon verzekerd voor de door u afgesloten rubrieken op de reisverzekering. Uiteraard raden wij u aan om het reisadvies van ministerie van Buitenlandse Zaken op te volgen.

Ik moet door de uitbraak van het coronavirus in mijn vakantiegebied langer op de bestemming blijven dan gepland. Blijft mijn reisverzekering geldig?

Ja, uw reisverzekering blijft gedurende die periode van kracht.

Mijn reis naar het land of plaats waar het coronavirus is uitgebroken is geannuleerd. Krijg ik nu mijn premie terug van mijn kortlopende reisverzekering?

Ja, de premie voor uw kortlopende reisverzekering krijgt u terug. Dit geldt niet voor een doorlopende reisverzekering.

Ik moet in het vakantieland in quarantaine. Zijn de extra kosten verzekerd op mijn reisverzekering?
  • Als er sprake is van een door een arts voorgeschreven 'behandeling', dan vergoeden wij deze medische kosten volledig als u de module Medische kosten hebt meeverzekerd.
  • AIs er geen sprake is van een door een arts voorgeschreven behandeling, maar bijvoorbeeld een behandeling voorgeschreven door (lokale) overheden, dan zijn alleen de extra reis- en verblijfskosten verzekerd.
  • Voor de extra verblijfskosten vergoeden wij maximaal € 75,- per persoon per dag.
  • Voor extra reiskosten is de vergoeding maximaal € 0,25 per kilometer voor vervoer met eigen auto.

Neem altijd eerst contact op met de ANWB Alarmcentrale of uw zorgverzekeraar.

Samengestelde reis

Ik heb een reis samengesteld waarbij ik ook naar het land of plaats ga waar het Coronavirus is uitgebroken. Daarom wil ik direct doorgaan naar mijn volgende bestemming of langer op de huidige bestemming blijven. Heb ik recht op vergoeding op basis van deze verzekering?

Nee, het annuleren of omboeken van een gedeelte van de reis op basis van de samengestelde reisdekking is alleen verzekerd als er sprake is van natuurgeweld, terrorisme, binnenlandse onlusten of oproer in het land van bestemming, stuk gaan van het geboekte vervoer, plotselinge en onaangekondigde staking of overboeking.