Heeft u vragen over het Coronavirus? Bekijk onze veelgestelde vragen.

Vragen en antwoorden over het Coronavirus en de reis- en annuleringsverzekeringen van Unigarant

Eind 2019 is het coronavirus uitgebroken. Over de verspreiding en de besmettingskans is nog niet alles duidelijk, maar wij kunnen ons wel voorstellen dat u vragen heeft over uw reis- en annuleringsverzekering. Daarom hebben we de belangrijkste vragen en antwoorden voor u op een rij gezet.

Blijf op de hoogte

Wij adviseren u altijd de instructies van lokale autoriteiten op te volgen. Daarnaast adviseren wij u het reisadvies van het Ministerie van Buitenlandse Zaken te volgen. Hier vindt u de meest actuele informatie en reisadviezen over de situatie in uw vakantiegebied. Voor vragen kunt u ook bellen naar het 24/7 contactcenter +31 247 247 247. Tot slot adviseren we u contact te houden met uw vervoersmaatschappij of touroperator over eventuele wijzigingen in uw reis.

Calamiteitenfonds

Het Calamiteitenfonds heeft gemeld dat er geen garantieregeling is als het gaat om ziektes of epidemieën. Meer informatie over het Calamiteitenfonds vindt u op de calamiteitenfonds.nl.

Vragen over uw annuleringsverzekering

Ik ben van plan om op vakantie te gaan. Nu lees ik over de uitbraak van het coronavirus. Daarom wil ik mijn vakantie afzeggen. Vallen deze kosten onder de dekking van mijn annuleringsverzekering?
  • Nee, dit is niet verzekerd. Dit is geen geldige annuleringsreden.
  • Behalve als u voor 30 januari 2020 de dekking Extra Annuleringsredenen heeft afgesloten. En er sprake is van een besmettelijke ziekte met aantoonbare gezondheidsrisico’s voor u als reiziger. Dan bent u wel verzekerd.

Wij adviseren u in deze situatie contact op te nemen met uw reisorganisator, touroperator of vervoersmaatschappij.


Kan ik de dekking Extra Annuleringsredenen nog afsluiten?

Ja, dat kan nog steeds, maar het Coronavirus is geen geldige annuleringsreden meer vanaf 30 januari 2020.

Ik ben van plan om op vakantie te gaan en reis via of vanaf landen of plaatsen waar het coronavirus is uitgebroken. Daarom wil ik mijn vakantie afzeggen. Vallen deze kosten onder de dekking van mijn annuleringsverzekering?

Nee, dit is niet verzekerd. Dit is geen geldige annuleringsreden, tenzij u voor 30 januari de dekking Extra Annuleringsredenen heeft afgesloten en er sprake is van een besmettelijke ziekte (met aantoonbare gezondheidsrisico’s voor de reiziger).

Wij adviseren u in deze situatie contact op te nemen met uw reisorganisator, touroperator of vervoersmaatschappij.

Ik wil wegens de uitbraak van het coronavirus op mijn vakantiebestemming mijn vakantie afbreken. Worden de niet genoten vakantiedagen vergoed?
Nee, dit is niet verzekerd. Dit is geen geldige annuleringsreden, tenzij u vóór 30-01-2020 de dekking Extra Annuleringsredenen heeft afgesloten en er sprake is van een besmettelijke ziekte (met aantoonbare gezondheidsrisico’s voor de reiziger).
Wij adviseren u in deze situatie contact op te nemen met uw reisorganisator, touroperator of vervoersmaatschappij.
Het Ministerie van Buitenlandse Zaken heeft een negatief reisadvies afgegeven voor het land/gebied waar ik op vakantie naar toe wil gaan. Daarom wil ik mijn vakantie afzeggen. Vallen deze kosten onder de dekking van de annuleringsverzekering.

Nee, ook bij een negatief reisadvies is dit niet verzekerd. Dit is geen geldige annuleringsreden. Behalve als u voor 30 januari 2020 de dekking Extra Annuleringsredenen heeft afgesloten en er sprake is van een besmettelijke ziekte met aantoonbare gezondheidsrisico’s voor u als reiziger. Dan bent u wel verzekerd.

Wij adviseren u in deze situatie contact op te nemen met uw reisorganisator, touroperator of vervoersmaatschappij.

Vragen over uw reisverzekering

Ik ben in het land of de plaats waar het coronavirus is uitgebroken. Door deze situatie is mijn terugreis per trein, metro of vliegtuig vertraagd of kan (mogelijk) geen doorgang vinden. Nu moet ik extra vervoers- of verblijfskosten maken. Kan ik deze kosten verhalen op mijn reisverzekering?

Op basis van uw reisverzekering heeft u recht op vergoeding van extra kosten voor vervoers-, verblijfs- en telefoonkosten.

  • De vergoeding voor verblijfskosten is € 75,00 per persoon per dag.
  • Extra vervoerskosten worden vergoed op basis van kostprijs (vergoeding eigen vervoer: € 0,25 ct per kilometer).
  • De maximale vergoeding voor telefoonkosten voor gesprekken met derden (anders dan de ANWB Alarmcentrale) bedraagt € 250,00.

Ik moet door de uitbraak van het coronavirus in mijn vakantiegebied langer op de bestemming blijven dan gepland. Blijft mijn reisverzekering geldig?

Ja, uw reisverzekering blijft gedurende die periode van kracht.

Mijn reis naar het land of plaats waar het coronavirus is uitgebroken is geannuleerd. Krijg ik nu mijn premie terug van mijn kortlopende reisverzekering?

Ja, de premie voor uw kortlopende reisverzekering krijgt u terug. Dit geldt niet voor een doorlopende reisverzekering.

Samengestelde reis

Ik heb een reis samengesteld waarbij ik ook naar het land of plaats ga waar het Coronavirus is uitgebroken. Daarom wil ik direct doorgaan naar mijn volgende bestemming of langer op de huidige bestemming blijven. Heb ik recht op vergoeding op basis van deze verzekering?

Nee,  het annuleren of omboeken van een gedeelte van de reis op basis van de samengestelde reisdekking is alleen verzekerd als er sprake is van natuurgeweld, terrorisme, binnenlandse onlusten of oproer in het land van bestemming, stuk gaan van het geboekte vervoer, plotselinge en onaangekondigde staking of overboeking.