Heeft u vragen over het Coronavirus? Bekijk onze veelgestelde vragen.

Vragen en antwoorden over het Coronavirus en de reis- en annuleringsverzekeringen van Unigarant

Eind 2019 is het coronavirus uitgebroken. Over de verspreiding en de besmettingskans is nog niet alles duidelijk, maar wij kunnen ons wel voorstellen dat u vragen heeft over uw reis- en annuleringsverzekering. Daarom hebben we de belangrijkste vragen en antwoorden voor u op een rij gezet.

Blijf op de hoogte

Wij adviseren u altijd de instructies van lokale autoriteiten op te volgen. Daarnaast adviseren wij u het reisadvies van het Ministerie van Buitenlandse Zaken te volgen. Hier vindt u de meest actuele informatie en reisadviezen over de situatie in uw vakantiegebied. Voor vragen kunt u ook bellen naar het 24/7 contactcenter +31 247 247 247. Ook op de website van Autoriteit Consument&Markt vindt u actuele informatie over uw reisrechten in verband met het coronavirus. Op de Reiswijzer van de ANWB vindt u de meest recente informatie over Informatie over 21 populaire vakantielanden (inclusief Nederland) en de coronamaatregelen die daar gelden. Deze website wordt elke dag bijgewerkt.Tot slot adviseren we u contact te houden met uw vervoersmaatschappij of touroperator over eventuele wijzigingen in uw reis.

Calamiteitenfonds

Het Calamiteitenfonds heeft gemeld dat er geen garantieregeling is als het gaat om ziektes of epidemieën. Meer informatie over het Calamiteitenfonds vindt u op de calamiteitenfonds.nl.

Algemene vragen

Waarom is, in het algemeen, Corona niet meer verzekerd?

Unigarant is één van de weinige verzekeraars die de mogelijkheid biedt om extra annuleringsredenen af te sluiten waaronder besmetting. Deze mogelijkheid blijft ook bestaan behalve dat COVID-19 uitdrukkelijk wordt uitgesloten bij nieuwe polisaanvragen.

Waarom sluiten jullie COVID 19 nu uit?

Het virus is inmiddels op vele plekken in de wereld uitgebroken. Het coronavirus is daarmee geen onvoorziene gebeurtenis meer. 

Vragen over uw nog te boeken vakantie naar de landen die in een groen/geel gebied vallen

Ik boek een reis naar een ‘veilige’ bestemming. Het coronavirus breekt weer uit. Vallen de extra reis- en verblijfskosten en hulpverlening dan onder de dekking?

Ja, dit is verzekerd op uw Unigarant Reisverzekering. Ook wanneer u eventueel gerepatrieerd moet worden, zijn deze kosten verzekerd. Uiteraard moet repatriëring praktisch wel uitvoerbaar zijn.

Ik boek een reis naar een ‘veilige’ bestemming. Het coronavirus breekt weer uit en ik word ziek. Zijn de medische kosten verzekerd?

Ja, als u de aanvullende dekking Medische Kosten heeft afgesloten zijn deze kosten verzekerd.

Ik boek een reis naar een land waarvan is aangekondigd dat ik daar weer naar toe mag. (Vlak) voor vertrek gaat het land toch weer op slot voor mijn vertrek. Hoe zit het dan met de dekking op mijn annuleringsverzekering?

De reisorganisatie is verantwoordelijk voor het uitvoeren van de reis. Als deze niet kan worden uitgevoerd, wordt u door de organisatie gecompenseerd (vouchers).

Kan de reis wel worden uitgevoerd, maar u wilt zelf annuleren, dan worden de annuleringskosten alleen vergoed als u de aanvullende dekking Terrorisme & Natuurrampen vóór 30-01-2020 heeft afgesloten. Hierbij geldt een eigen risico.

Ik boek nu een (pakket)reis, maar tegen de tijd dat ik vertrek, blijkt dat er in het betreffende land nog veel beperkende maatregelen van kracht zijn. Ik wil mijn vakantie daarom annuleren. Krijg ik de annuleringskosten vergoed?

Kan de reis wel worden uitgevoerd, maar wilt u zelf annuleren? Dan worden de annuleringskosten alleen vergoed als u de aanvullende dekking Terrorisme&Natuurrampen/Extra Annuleringsreden vóór 30-01-2020 heeft afgesloten. Hierbij geldt een eigen risico.

Vragen over uw nog te boeken vakantie voor de landen die nu nog in het oranje/rode gebied vallen

Ik boek een (pakket)reis naar een land die in een oranje/rood gebied valt. Op de vertrekdatum blijkt dat het land nog oranje/rood is. De reisorganisatie annuleert de reis. Hoe zit het met de dekking op mijn annuleringsverzekering?

De reisorganisatie is verantwoordelijk voor het uitvoeren van de reis. Als deze niet kan worden uitgevoerd, wordt u door de organisatie gecompenseerd (voucher).

Omdat u de reis niet zelf heeft geannuleerd, kunt u geen beroep doen op uw annuleringsverzekering.

Ik boek een (pakket)reis naar een land die in een oranje/rood gebied valt. Op de vertrekdatum blijkt dat het land oranje/rood is, maar de reisorganisatie voert de reis wel gewoon uit. Hoe zit het dan met de dekking op mijn annuleringsverzekering?

Algemeen geldt dat een verzekering alleen uitkeert als zich een onvoorziene gebeurtenis voordoet. Boekt u nu een reis naar een land die in een oranje of rood gebied valt, dan is de kans groot dat deze niet of niet helemaal volgens plan uitgevoerd wordt. Er zal in de meeste gevallen dus geen sprake zijn van een onvoorziene gebeurtenis. Dit betekent dat eventuele schadekosten of andere kosten voor uzelf zijn. Houd hier rekening mee als u nu een reis voor de komende maanden wilt boeken!

Ik wil een buitenlandse accommodatie boeken. Stel dat ik niet in het betreffende land kan komen vanwege inreisbeperkingen onderweg. Krijg ik de annuleringskosten dan vergoed?

Nee. Als ten tijde van het boeken van de reis redelijkerwijs te voorzien was dat u de accommodatie niet kon bereiken, is er geen sprake van een onvoorziene gebeurtenis. De annuleringskosten zijn dan voor eigen rekening.

Tijdens mijn buitenlandse vakantie worden de grenzen opnieuw gesloten. Ik moet daarom langer in het buitenland verblijven waardoor ik extra kosten maak. Krijg ik deze kosten vergoed op mijn reisverzekering?

Nee. Als u afreist naar een land die in een oranje of rood gebied valt, dan worden eventuele extra kosten die u moet maken omdat het land weer op slot gaat niet vergoed. Houd hier rekening mee als u nu een reis voor de komende maanden wilt boeken!

Tijdens mijn buitenlandse vakantie worden de grenzen opnieuw gesloten. Kan ik gerepatrieerd worden en worden deze kosten vergoed op mijn reisverzekering?

Nee. Als u afreist naar een land die in een oranje of rood gebied valt, dan worden eventuele extra kosten die u moet maken omdat het land weer op slot gaat niet vergoed. Dit geldt dus ook voor repatriëringskosten. Houd hier rekening mee als u nu een reis voor de komende maanden wilt boeken!

Ik boek een reis naar een land die in een oranje/rood gebied valt vanwege COVID 19. Ik word ziek op de vakantiebestemming, zijn de medische kosten verzekerd?
  • Nee. De medische kosten, op de aanvullende dekking Medische Kosten, zijn niet verzekerd wanneer u het coronavirus heeft opgelopen. Deze medische kosten zijn niet geheel onvoorzien.

  • Ja, wanneer het niet corona gerelateerde, maar wel onvoorziene en noodzakelijke medische kosten zijn. U moet wel de aanvullende dekking Medische Kosten hebben afgesloten.

Vragen over uw annuleringsverzekering

Ik heb zelf een verblijf geboekt op een camping/vakantiepark/airbnb of hotelaccommodatie. Maar door de beperkende maatregelen is deze niet of beperkt beschikbaar. Wat moet ik nu doen?

1. Informeer bij de organisatie of u de boeking (kosteloos) kan annuleren.
2. Als de boeking niet kosteloos kan worden geannuleerd, dan wordt vaak een alternatief aangeboden (andere periode)
3. Als u geen gebruik wilt of kunt maken van het alternatief, geef dit dan door aan de betreffende accommodatie. U ontvangt van hun dan een factuur voor de annuleringskosten.

Worden de annuleringskosten vergoed op mijn annuleringsverzekering?

Ja, de Unigarant Annuleringsverzekering vergoedt de annuleringskosten als de accommodatie niet beschikbaar is.

Ik heb voor de uitbraak van COVID-19 een (pakket)reis geboekt. De reisorganisatie heeft deze (nog) niet geannuleerd. Maar ik wil de reis vanwege de uitbraak van het virus zelf annuleren. Worden de annuleringskosten vergoed op mijn annuleringsverzekering?

Wij adviseren u om contact op te nemen met de reisorganisatie. De kans is namelijk groot dat de reis alsnog wordt geannuleerd. In dat geval krijgt u een voucher aangeboden die u later kunt gebruiken om een nieuwe reis te boeken.

Wilt of kunt u niet wachten op een besluit van de reisorganisatie? Dan kunt u natuurlijk altijd zelf de reis annuleren. Afhankelijk van de voorwaarden van de reisorganisatie moet u dan wel annuleringskosten betalen. 

Deze kosten worden vergoed op de annuleringsverzekering, wanneer u de aanvullende dekking Extra Annuleringsredenen vóór 30-01-2020 heeft afgesloten. U kunt de schade online melden.

Ik heb een pakketreis geboekt. De reisorganisatie heeft deze reis geannuleerd. Ik heb een voucher ontvangen, maar daar wil of kan ik geen gebruik van maken. Kan ik de reis zelf annuleren en vergoedt de annuleringsverzekering dan de annuleringskosten?

Nee. Als de reisorganisatie de reis heeft geannuleerd dan mogen ze u ter compensatie een voucher aanbieden. Deze voucher kunt u tot een jaar na uitgifte gebruiken voor een nieuwe reis. Als u binnen dat jaar geen gebruik maakt van de voucher, dan moet de reisorganisatie alsnog de door u betaalde kosten terugbetalen. Neem hiervoor contact op met uw reisorganisatie.

Ik heb een reis geboekt. De reisorganisatie of luchtvaartmaatschappij heeft deze reis geannuleerd. Maar nu kan ik ook geen gebruik meer maken van los geboekte accommodaties of huurauto etc. Wat moet ik nu doen?

1. Waarschijnlijk heeft u een voucher ontvangen t.w.v. het bedrag wat u al heeft aanbetaald;
2. Als de (aan)betaling van de los geboekte zaken geen deel uitmaakt van de voucher, neem dan contact op met de accommodatie of verhuurbedrijf en vraag of u deze kosteloos kunt annuleren;
3. Als dat niet kan, vraag dan om een factuur met de annuleringskosten.

Worden de annuleringskosten vergoed op mijn annuleringsverzekering?

Ja, de Unigarant Annuleringsverzekering vergoed de annuleringskosten als de accommodatie niet beschikbaar is.

Ik heb een reis geboekt naar een land waar ik wel naar toe kan of mag maar ik moet de eerste twee weken in quarantaine? Kan ik mijn reis annuleren?

Nee, dit is niet verzekerd. Dit is geen geldige annuleringsreden. Wij adviseren u in deze situatie contact op te nemen met uw reisorganisator, touroperator of vervoersmaatschappij.

Ik heb wegens de uitbraak van het coronavirus op mijn vakantiebestemming mijn vakantie afgebroken. Worden de niet genoten vakantiedagen vergoed?

Heeft u de basis annuleringsverzekering afgesloten? Dan is dit niet verzekerd. Dit is geen geldige annuleringsreden.  Wij adviseren u in deze situatie contact op te nemen met uw reisorganisator, touroperator of vervoersmaatschappij.

Heeft u de dekking Extra Annuleringsredenen afgesloten? Dan bent u wel verzekerd mits u deze dekking heeft afgesloten vóór 30-1-2020.

Ik ben besmet met het virus en wil mijn reis annuleren. Vergoedt de annuleringsverzekering de kosten van het annuleren van de reis?

Ja, dit is een verzekerde annuleringsreden.

Binnen mijn familie (1e of 2e graad) is iemand besmet geraakt met het virus. Hierdoor wil ik mijn reis annuleren. Vergoedt de annuleringsverzekering de kosten van het annuleren van de reis?

Ja, dit is een verzekerde annuleringsreden.

Ik heb een ticket gekocht voor een theater/concert, maar het concert is geannuleerd vanwege besmettingsgevaar. Krijg ik de kosten van mijn ticket vergoed op de annuleringsverzekering?

Nee, dit is niet verzekerd. Dit is geen geldige annuleringsreden. Wij adviseren u in deze situatie contact op te nemen met de organisatie.

Ik heb een ticket gekocht voor een theater/concert, maar ik ben besmet met het virus en kan daardoor niet naar het concert. Krijg ik de kosten van mijn ticket vergoed op de annuleringsverzekering?

Ja, dit is een verzekerde annuleringsreden.

Ik ben/was tijdens mijn vakantie in het buitenland in quarantaine gesteld. Kom ik in aanmerking voor een dagvergoeding?

Ja, omdat dit een bijzondere situatie is stellen wij een verblijf in quarantaine gelijk aan een ziekenhuisopname. U komt voor een dagvergoeding in aanmerking als de quarantaine verplicht wordt gesteld of dringend wordt geadviseerd, omdat u in een hoog risicogebied verbleef of omdat u mogelijk in contact bent geweest met besmette personen. 

Let op: dit geldt niet in het geval van een (algehele) lockdown die de (lokale) overheid heeft uitgevaardigd en u daarom binnen moet blijven. 

Mijn reisorganisatie heeft de reis die ik heb geboekt geannuleerd. Ik heb een voucher ontvangen voor een nieuwe reis. Ik had voor deze reis een kortlopende en/of annuleringsverzekering afgesloten blijft deze verkering geldig?

De verzekering is gebaseerd op de oorspronkelijke boekingsgegevens. Helaas is het niet mogelijk om deze aan te passen. Maar u kunt deze verzekering wel beëindigen vanaf ingangsdatum. Dit kan eenvoudig via ons opzegformulier.

Vanwege de bijzondere situatie krijgt u de volledige premie inclusief de poliskosten van ons terug. Op het moment dat u een nieuwe reis heeft kunnen boeken, staan wij weer voor u klaar om een nieuwe kortlopende reis en/of annuleringsverzekering af te sluiten.

Er geldt een inreisverbod voor het land waar ik naar toe wilde en/of ik kan hierdoor geen visum meer krijgen. Kan ik mijn reis annuleren?

Uw reisorganisatie of vliegtuigmaatschappij is verantwoordelijk voor het uitvoeren van de reis. Wij adviseren u in deze situatie contact op te nemen met uw reisorganisator, touroperator of vervoersmaatschappij om in overleg te bepalen of de reis kan worden omgeboekt. 

Als uw verzoek bij uw reisorganisatie/touroperator niet wordt gehonoreerd, dan is er mogelijk dekking op uw annuleringsverzekering.

Meld in dat geval de schade online.

U kunt de bewijsstukken van uw reisorganisatie/touroperator toevoegen ( uploaden) bij uw schademelding. Wij laten u dan zo spoedig mogelijk weten of deze wordt vergoed.

Vragen over uw reisverzekering

Ik moet door de uitbraak van het coronavirus langer blijven in het vakantiegebied waar het coronavirus is uitgebroken dan gepland. Blijft mijn reisverzekering geldig?

Ja, uw reisverzekering blijft gedurende die periode van kracht.

Mijn reis naar het land of plaats waar het coronavirus is uitgebroken is geannuleerd. Krijg ik nu mijn premie terug van mijn kortlopende reisverzekering?

Ja, de premie voor uw kortlopende reisverzekering krijgt u terug. Dit geldt niet voor een doorlopende reisverzekering.

Ik heb mij aangemeld bij het meldpunt Bijzondere Bijstand Buitenland. Ik moet voor de terugkeer naar Nederland een eigen bijdrage betalen. Worden deze kosten vergoed door mijn reisverzekering?

Ja, u bent standaard verzekerd voor extra kosten als gevolg van een calamiteit. Na terugkeer in Nederland kunt u uw schade online melden via ons schadeformulier.

Ik heb mij aangemeld bij het meldpunt Bijzondere Bijstand Buitenland. Ik heb hierdoor extra kosten verblijfkosten. Worden deze kosten vergoed op mijn reisverzekering?

Ja, u bent standaard verzekerd voor extra kosten als gevolg van een calamiteit. Voor extra verblijfskosten vergoeden wij maximaal € 75,- per persoon per dag. Na terugkeer in Nederland kunt u uw schade online melden

Samengestelde reis

Ik heb een reis samengesteld waarbij ik ook naar het land of plaats ga waar het Coronavirus is uitgebroken. Daarom wil ik direct doorgaan naar mijn volgende bestemming of langer op de huidige bestemming blijven. Heb ik recht op vergoeding op basis van deze verzekering?

Nee, het annuleren of omboeken van een gedeelte van de reis op basis van de samengestelde reisdekking is alleen verzekerd als er sprake is van natuurgeweld, terrorisme, binnenlandse onlusten of oproer in het land van bestemming, stuk gaan van het geboekte vervoer, plotselinge en onaangekondigde staking of overboeking.