Heeft u vragen over het Coronavirus? Bekijk onze veelgestelde vragen.

Vragen en antwoorden over het Coronavirus en de reis- en annuleringsverzekeringen van Unigarant

Eind 2019 is het coronavirus uitgebroken. Over de verspreiding en de besmettingskans is nog niet alles duidelijk, maar wij kunnen ons wel voorstellen dat u vragen heeft over uw reis- en annuleringsverzekering. Daarom hebben we de belangrijkste vragen en antwoorden voor u op een rij gezet.

Blijf op de hoogte

Wij adviseren u altijd de instructies van lokale autoriteiten op te volgen. Daarnaast adviseren wij u het reisadvies van het Ministerie van Buitenlandse Zaken te volgen. Hier vindt u de meest actuele informatie en reisadviezen over de situatie in uw vakantiegebied. Voor vragen kunt u ook bellen naar het 24/7 contactcenter +31 247 247 247. Ook op de website van Autoriteit Consument&Markt vindt u actuele informatie over uw reisrechten in verband met het coronavirus. Op de Reiswijzer van de ANWB vindt u de meest recente informatie over Informatie over 21 populaire vakantielanden (inclusief Nederland) en de coronamaatregelen die daar gelden. Deze website wordt elke dag bijgewerkt.Tot slot adviseren we u contact te houden met uw vervoersmaatschappij of touroperator over eventuele wijzigingen in uw reis.

Calamiteitenfonds

Het Calamiteitenfonds heeft gemeld dat er geen garantieregeling is als het gaat om ziektes of epidemieën. Meer informatie over het Calamiteitenfonds vindt u op de calamiteitenfonds.nl.

Algemeen

Wanneer kan ik terugvallen op mijn reis- en annuleringsverzekering?
  • Voor alle vergoedingen geldt dat je op vakantie gaat naar een land met een geel of groen reisadvies.
  • Mocht het reisadvies tijdens je vakantie veranderen naar oranje of rood, dan ben je verzekerd. Maar let op: als BuZa adviseert het land te verlaten dan moet je dit advies opvolgen. Doe je dat niet, dan ben je nog wel verzekerd, maar niet voor 'corona-gerelateerde’ gebeurtenissen.

Vragen over uw nog te boeken vakantie naar de landen die in een groen/geel gebied vallen

Ik boek een reis naar een ‘veilige’ bestemming. Het coronavirus breekt weer uit. Vallen de extra reis- en verblijfskosten en hulpverlening dan onder de dekking?

Ja, dit is verzekerd op uw Unigarant Reisverzekering. Ook wanneer u eventueel gerepatrieerd moet worden, zijn deze kosten verzekerd. Uiteraard moet repatriëring praktisch wel uitvoerbaar zijn.

Ik boek een reis naar een ‘veilige’ bestemming. Het coronavirus breekt weer uit en ik word ziek. Zijn de medische kosten verzekerd?

Ja, als u de aanvullende dekking Medische Kosten heeft afgesloten zijn deze kosten verzekerd.

Ik boek een reis naar een land waarvan is aangekondigd dat ik daar weer naar toe mag. (Vlak) voor vertrek gaat het land toch weer op slot voor mijn vertrek. Hoe zit het dan met de dekking op mijn annuleringsverzekering?

De reisorganisatie is verantwoordelijk voor het uitvoeren van de reis. Als deze niet kan worden uitgevoerd, wordt u door de organisatie gecompenseerd (vouchers).

Kan de reis wel worden uitgevoerd, maar u wilt zelf annuleren, dan worden de annuleringskosten alleen vergoed als u de aanvullende dekking Terrorisme & Natuurrampen vóór 30-01-2020 heeft afgesloten. Hierbij geldt een eigen risico.

Ik boek nu een (pakket)reis, maar tegen de tijd dat ik vertrek, blijkt dat er in het betreffende land nog veel beperkende maatregelen van kracht zijn. Ik wil mijn vakantie daarom annuleren. Krijg ik de annuleringskosten vergoed?

Kan de reis wel worden uitgevoerd, maar wilt u zelf annuleren? Dan worden de annuleringskosten alleen vergoed als u de aanvullende dekking Terrorisme&Natuurrampen/Extra Annuleringsreden vóór 30-01-2020 heeft afgesloten. Hierbij geldt een eigen risico.

Vragen over uw nog te boeken vakantie voor de landen die nu nog in het oranje/rode gebied vallen

Wat als vóór mijn vakantie het reisadvies verandert van geel/groen naar oranje of rood?

De reisorganisatie is verantwoordelijk voor het uitvoeren van de reis. Als deze niet kan worden uitgevoerd vanwege dit reisadvies, word je door de organisatie gecompenseerd (vouchers).

Kan de reis wel doorgaan, maar wil je zelf annuleren? Als je vóór 30 januari 2020 een Unigarant Annuleringsverzekering met aanvullende dekking Extra Annuleringsredenen afgesloten dan worden de annuleringskosten vergoed.  Hierbij geldt een eigen risico.

Ben ik verzekerd als ik op vakantie ga naar een land met een oranje/rood reisadvies?

Ja, je bent dan wel verzekerd, maar niet voor corona-gerelateerde gebeurtenissen. Algemeen geldt dat een verzekering alleen uitkeert als zich een onvoorziene gebeurtenis voordoet. Boek je nu een reis naar een land dat in een oranje of rood gebied valt, dan is de kans groot dat deze niet of niet helemaal volgens plan uitgevoerd wordt. Er zal in de meeste gevallen dus geen sprake zijn van een onvoorziene gebeurtenis. Dit betekent dat eventuele schadekosten, annuleringskosten of andere kosten die het gevolg zijn van corona-gerelateerde gebeurtenissen voor jezelf zijn. Houd hier rekening mee als je nu een reis voor de komende maanden wilt boeken.

Wat is verzekerd als tijdens mijn vakantie het reisadvies verandert naar oranje of rood?

Dan ben je gewoon verzekerd met de Unigarant Reisverzekering. Je bent standaard verzekerd voor o.a. hulpverlening en onvoorziene kosten zoals extra overnachtingskosten.
Wanneer het Ministerie van Buitenlandse Zaken of de plaatselijke overheid een dringend beroep op je doet om binnen een bepaald tijdstip het land te verlaten dan verwachten we ook van je dat je daar gehoor aan geeft. Doe je dit niet dan ben je vanaf dat moment niet meer verzekerd voor corona-gerelateerde gebeurtenissen.

En wat krijg ik vergoed van de dagen dat ik nog op reis zou zijn, maar nu eerder naar huis toe moet?

Wij adviseren je in deze situatie contact op te nemen met uw reisorganisator, touroperator of vervoersmaatschappij. In het geval van een pakketreis krijg je van je reisorganisatie deze dagen vergoed.
Is er geen sprake van een pakketreis? Dan krijg je een vergoeding van de ongenoten vakantiedagen als je de dekking Extra Annuleringsredenen vóór 30-1-2020 hebt afgesloten.

Vragen over uw annuleringsverzekering

Mijn vakantieland is wel bereikbaar, maar vanwege beperkende maatregelingen wil ik afzeggen. Is dat verzekerd?

Wij adviseren je om contact op te nemen met de reisorganisatie. De kans is namelijk groot dat de reis alsnog wordt geannuleerd. In dat geval krijg je een voucher aangeboden die je later kunt gebruiken om een nieuwe reis te boeken.

Wil of kun je niet wachten op een besluit van de reisorganisatie? Dan kun je natuurlijk altijd zelf de reis annuleren. Afhankelijk van de voorwaarden van de reisorganisatie moet je dan wel annuleringskosten betalen.

Annuleringskosten worden wel vergoed als je vóór 30 januari 2020 een Unigarant Annuleringsverzekering met aanvullende dekking Extra Annuleringsredenen hebt afgesloten. Je kunt de schade online melden.

Mijn vakantiebestemming is niet toegankelijk. Waar heb ik recht op?
  1. Informeer bij de organisatie of je de boeking (kosteloos) kunt annuleren.
  2. Als de boeking niet kosteloos kan worden geannuleerd, dan wordt vaak een alternatief aangeboden (andere periode)
  3. Als je geen gebruik wilt of kunt maken van het alternatief, geef dit dan door aan de betreffende accommodatie. Je ontvangt van hen dan een factuur voor de annuleringskosten.

Als je een Unigarant Annuleringsverzekering hebt, dan worden de annuleringskosten vergoed als de accommodatie niet beschikbaar is.

Ik heb een reis geboekt. De reisorganisatie heeft deze reis geannuleerd. Maar nu kan ik ook geen gebruik meer maken van los geboekte accommodaties of huurauto etc. Wat nu?
  1. Waarschijnlijk ontvang je een voucher t.w.v. het bedrag wat je al hebt aanbetaald.
  2. Als de (aan)betaling van de los geboekte zaken geen deel uitmaakt van de voucher, neem dan contact op met de accommodatie of verhuurbedrijf en vraag of je deze kosteloos kunt annuleren.
  3. Als dat niet kan, vraag dan om een factuur met de annuleringskosten

Als je een Unigarant Annuleringsverzekering hebt, dan worden deze kosten vergoed.

Ik heb een pakketreis geboekt. De reisorganisatie heeft deze reis geannuleerd. Ik heb een voucher ontvangen, maar daar wil of kan ik geen gebruik van maken. Kan ik de reis zelf annuleren en vergoedt de annuleringsverzekering dan de annuleringskosten?

Nee. Als de reisorganisatie de reis heeft geannuleerd dan mogen ze je ter compensatie een voucher aanbieden. Deze voucher kun je tot een jaar na uitgifte gebruiken voor een nieuwe reis. Als je binnen dat jaar geen gebruik maakt van de voucher, dan moet de reisorganisatie alsnog de door jou betaalde kosten terugbetalen. Neem hiervoor contact op met je reisorganisatie.

Ik heb een vakantieverblijf geboekt met meerdere personen uit verschillende huishoudens. Ik mag hier niet meer naar toe in verband met de aangescherpte maatregelen. Wanneer ik annuleer wordt dit vergoed door mijn annuleringsverzekering?

Wij adviseren je om contact op te nemen met de verhuurder/reisorganisatie. De kans is namelijk groot dat er geen annuleringskosten in rekening worden gebracht.
Wil of kun je niet wachten op een besluit van de verhuurder/reisorganisatie? Dan kun je natuurlijk altijd zelf de reis annuleren. Eventuele annuleringskosten worden alleen vergoed als je vóór 30 januari 2020 een annuleringsverzekering met de aanvullende dekking Extra Annuleringsredenen hebt afgesloten. Je kunt de schade online melden.

Vragen over uw reisverzekering

Ik moet door de uitbraak van het coronavirus langer blijven in het vakantiegebied waar het coronavirus is uitgebroken dan gepland. Blijft mijn reisverzekering geldig?

Ja, uw reisverzekering blijft gedurende die periode van kracht.

Mijn reis naar het land of plaats waar het coronavirus is uitgebroken is geannuleerd. Krijg ik nu mijn premie terug van mijn kortlopende reisverzekering?

Ja, de premie voor uw kortlopende reisverzekering krijgt u terug. Dit geldt niet voor een doorlopende reisverzekering.

Ik heb mij aangemeld bij het meldpunt Bijzondere Bijstand Buitenland. Ik moet voor de terugkeer naar Nederland een eigen bijdrage betalen. Worden deze kosten vergoed door mijn reisverzekering?

Ja, u bent standaard verzekerd voor extra kosten als gevolg van een calamiteit. Na terugkeer in Nederland kunt u uw schade online melden via ons schadeformulier.

Ik heb mij aangemeld bij het meldpunt Bijzondere Bijstand Buitenland. Ik heb hierdoor extra kosten verblijfkosten. Worden deze kosten vergoed op mijn reisverzekering?

Ja, u bent standaard verzekerd voor extra kosten als gevolg van een calamiteit. Voor extra verblijfskosten vergoeden wij maximaal € 75,- per persoon per dag. Na terugkeer in Nederland kunt u uw schade online melden

Lockdown

Wie betaalt de kosten als mijn vakantie niet door kan gaan vanwege een inreisverbod?

De reisorganisatie is verantwoordelijk voor het uitvoeren van de reis. Als deze niet kan worden uitgevoerd, word je door de organisatie gecompenseerd (vouchers).

Kan de reis wel worden uitgevoerd, maar je wilt zelf annuleren, dan worden de annuleringskosten alleen vergoed als je de aanvullende dekking Extra Annuleringsredenen vóór 30-1-2020 hebt afgesloten. Hierbij geldt een eigen risico.  

Wat als tijdens mijn vakantie de landsgrenzen dicht gaan en ik niet naar terug naar huis kan?

Je bent alleen verzekerd met de Unigarant Reisverzekering als je bent afgereisd naar een land met een groen of geel reisadvies. Je hebt dan recht op hulpverlening en vergoeding van onvoorziene kosten. Denk aan extra overnachtingskosten. Deze worden vergoed tot €75 per persoon per dag. Ook wanneer je eventueel gerepatrieerd moet worden, zijn deze kosten verzekerd. Uiteraard moet repatriëring praktisch wel uitvoerbaar zijn.

Let op: als je afreist naar een land dat in een oranje of rood gebied valt, dan worden eventuele extra kosten die je moet maken, zoals overnachtings- of repatrieringskosten niet vergoed. Houd hier rekening mee als je nu een reis voor de komende maanden wilt boeken.

Als ik door een lockdown niet naar huis kan, blijft mijn kortlopende reisverzekering dan wel geldig?

Ja, je reisverzekering blijft gedurende die periode van kracht.

Ziek worden door corona

Wat wordt vergoed als je vóór vertrek corona krijgt en daardoor niet op vakantie kunt?

Als je je hiervoor wilt verzekeren dan heb je een annuleringsverzekering nodig. Dan worden de kosten voor annulering gewoon vergoed. Je kunt deze dekking bijsluiten op de Unigarant Reisverzekering of los een annuleringsverzekering afsluiten als je elders al een reisverzekering hebt. Je moet de annuleringsverzekering wel binnen twee weken na het boeken van de reis afsluiten.

Wat als je tijdens je vakantie besmet raakt met het coronavirus?
  • Je kunt dag en nacht terugvallen op hulp via de Unigarant Alarmcentrale, die je zoveel mogelijk gedoe en geregel uit handen neemt.
  • Standaard ben je verzekerd voor onvoorziene kosten. Bijvoorbeeld als je gezin/reisgezelschap door jouw ziekte extra overnachtingskosten moet maken. Deze overnachtingskosten worden vergoed tot €75 per persoon per dag.
  • Met de dekking ‘medische kosten’ worden alle zorgkosten volledig vergoed. Let op: deze kosten worden alleen vergoed als je naar een land afreist met een groen of geel reisadvies. Niet corona-gerelateerde kosten worden overigens wel gewoon vergoed.
Wat als een familielid ernstig ziek wordt door corona en je om die reden de vakantie wilt afzeggen?

Hiervoor heb je een annuleringsverzekering nodig. Dan worden de annuleringskosten die je maakt gewoon vergoed. Je kunt deze dekking bijsluiten op de Unigarant Reisverzekering of los een UNigarant Annuleringsverzekering afsluiten als je elders al een reisverzekering hebt. Je moet de annuleringsverzekering wel binnen twee weken na het boeken van de reis afsluiten.