Terug naar overzicht
Woonhuis 18 april 2019

ANWB en NEOS: Twee zielen één gedachte

Marin Roos COO Unigarant en Matt Poll CEO NEOS.jpg

ANWB en NEOS: Twee zielen, één gedachte!

Dit voorjaar introduceert ANWB de ANWB Veilig van Huis verzekering. Het is het derde product in een rij innovatieve verzekeringen waarmee ANWB de verzekeringsmarkt wil veranderen. Net als bij de voorgangers ‘ANWB Veilig Rijden Verzekering’ en ‘ANWB Blijven Fietsen verzekering’, combineert het product drie elementen: bewezen technologie, verzekeringen en ANWB diensten.

Voor de technologie, in dit geval bestaande uit een beveiligingspakket waarmee klanten hun huis in de gaten kunnen houden, is ANWB een samenwerking aangegaan met het bedrijf NEOS uit Engeland. We vragen Marin Roos, CIO van ANWB Verzekeren en Matt Poll , CEO van NEOS, naar hoe de samenwerking tot stand is gekomen, hoe het bevalt en wat de plannen voor de toekomst zijn.

Hoe hebben jullie elkaar gevonden?

Marin: “Dat is begonnen met de wens om een woonverzekering te ontwikkelen die onze klanten en leden meer biedt dan alleen maar het verzekeren van je huis en de spullen die erin staan. We wilden schade voorkomen, in plaats van vergoeden door klanten tools te geven waarmee ze zelf hun huis in de gaten kunnen houden. Zodoende kwamen we bij NEOS terecht.

Zij doen in Engeland al voor hun klanten wat wij in Nederland ook voor onze leden willen; namelijk het aanbieden van een verzekering in combinatie met een beveiligingspakket en alarmservice. Mijn uitgangspunt bij innovatietrajecten is om te zoeken naar technologische concepten die we kunnen combineren met onze verzekeringsproducten en andere ANWB diensten om zo unieke propositie te maken. Dat maakte NEOS voor ons de partij om mee in gesprek te gaan.”

Matt, wat dacht je toen ANWB kwam aankloppen?

“We hoefden niet lang na te denken over of we zouden gaan samenwerken. Het was voor ons fantastische kans om een nieuwe markt te bedienen met een partner die in die markt een enorme merkbekendheid geniet. De samenwerking zorgde tegelijk wel voor een stroomversnelling en verandering in onze plannen. NEOS richt zich op de Engelse B2C markt. Samenwerking met de ANWB zou een verandering van die strategie zijn. Maar na de eerste gesprekken met Marin hadden we geen enkele twijfel dat we dit moesten doen.”

Het Veilig van Huis smart beveiligingspakket

Het Veilig van Huis smart beveiligingspakket.

Hoe verloopt de samenwerking?

Matt: “De samenwerking verloopt vanaf het eerste moment soepel. Kijk, ik heb zelf vijftien jaar in verschillende rollen bij verzekeringsbedrijven gewerkt. Ik heb de industrie leren kennen als conservatief en, als de wil er is om te veranderen, dan hebben bedrijven moeite met het omzetten van woorden naar daden. Daarom ben ik NEOS begonnen, om klanten een alternatief te bieden, dat echt waarde toevoegt en klanten verder helpt. 

Tijdens gesprekken met Marin en de ANWB merkte ik een vergelijkbare drive om te innoveren en zo meerwaarde voor klanten te creëren. We zijn gelijk gestemd, en dat heeft er denk ik voor gezorgd dat we vanaf het begin aan met veel vertrouwen met elkaar hebben samengewerkt. Je zou het bijna intiem kunnen noemen.”

“We zijn gelijk gestemd, en dat heeft er denk ik voor gezorgd dat we vanaf het begin aan met veel vertrouwen met elkaar hebben samengewerkt. Je zou het bijna intiem kunnen noemen.”

Marin, wat betekent de samenwerking met Neos voor ANWB?

“Matt zijn ervaring in de verzekeringswereld is een enorm voordeel voor ons. We spreken dezelfde taal en NEOS begrijpt intuïtief welke aspecten belangrijk of spannend voor ons zijn, zonder dat we dat hoeven toelichten. Daardoor konden wij onze aandacht volledig richten op het verzekeringsdeel van Veilig van Huis. Het was het eerste innovatieproject waarin we helemaal een nieuw verzekeringsproduct neerzetten. Dat had zonder NEOS niet gekund.”

Wat hebben jullie van elkaar geleerd gedurende het project?

Matt: “Ik heb veel bewondering voor de manier en de snelheid waarmee we dit project van de grond hebben gekregen. Ondanks de schaal van de ANWB organisatie weet iedereen de vaart erin te houden. Dat komt door de slimme positionering van de afdeling Innovatie binnen het bedrijf. Hierdoor blijven de lijnen kort en het tempo behouden. Verder vond ik het fantastisch hoe we de pilot hebben aangepakt. We hadden binnen no-time 200 testers door simpelweg 4000 bestaande klanten met een ANWB woonverzekering aan te schrijven. Hierdoor konden we al heel snel fieldtests doen en het product volwassen maken.

“We spreken dezelfde taal en NEOS begrijpt intuïtief welke aspecten belangrijk of spannend voor ons zijn, zonder dat we dat hoeven toelichten. ”

Marin: “De manier waarop Matt het bedrijf aanstuurt en zo zorgt voor een zeer levendige en energieke bedrijfscultuur heeft veel indruk op me gemaakt. Gedurende het project zijn we echt naar elkaar toe gegroeid en is een relatie ontstaan die eigenlijk niet meer als klant/leverancier te typeren is. Matt is geen corporate kind of guy, in driedelig grijs, maar  blijft altijd dicht bij zichzelf. Die ‘eigenwijsheid’ ben ik enorm gaan waarderen.”

Waar leidt dit toe? 

Marin: “Wat ons betreft is dit de start van een mooie reis samen, waarin we de markt voor woonverzekeringen samen flink gaan opschudden. Ik heb het volste vertrouwen in de toekomst!”

Matt: Likewise. “We zijn superblij met het partnership met de ANWB en onze eerste stappen buiten het Verenigd Koninkrijk. Ondertussen blijven we ons veiligheidspakket verder ontwikkelen zodat we klanten in de toekomst nog beter kunnen helpen.”

Unigarant