Vragen over uw reis naar Venetië of Hong Kong? Bekijk onze calamiteitenpagina met veelgestelde vragen.
Terug naar overzicht
Autoschade 25 juli 2018

Hagelcalamiteitenplan

Hagelcalamiteitenplan Unigarant.jpg

Hagelcalamiteitenplan

Dat de weersomstandigheden aanzienlijk aan het veranderen zijn dat zien we momenteel aan het heerlijke zomerweer. Bijna Zuid-Europees zomers weer dat maar blijft aanhouden.  Dit type weer met hoge temperaturen zorgt met enige regelmaat ook voor heftige onweersbuien, gepaard met  lokaal veel neerslag. Als zulk weer voorspeld wordt, dan zijn we op de schadeafdeling extra alert. Niet alleen  vanwege de extra kans op water- en windschade, maar ook omdat hagel in korte tijd voor veel ellende kan zorgen.

Als schadeafdeling hebben we maar één doel, en dat is zo snel mogelijk de schades van onze klanten afwikkelen. Daar zijn al onze teams en processen op ingericht. Uitzonderlijke situaties, zoals een schadepiek na een hagelbui, zorgen ervoor dat die doorlooptijden onder druk komen te staan. Het is de kunst om  dit soort situaties geen invloed op de doorlooptijden te laten hebben. Daarom hebben we bij Unigarant het hagelcalamiteitenplan in het leven geroepen.

“Het is de kunst noodsituaties geen invloed op de doorlooptijden te laten hebben. ”

Drukverlagend ventiel

Het hagelcalamiteitenplan heeft twee belangrijke doelen:

  1. Zorgen dat ons reguliere claimaanbod binnen de normale normtijden wordt afgehandeld.
  2. Zorgen dat het extra claimaanbod ook binnen de gestelde termijnen wordt afgehandeld.

Het plan werkt als een ventiel dat we kunnen openzetten zodra de druk op onze schadeafdeling te hoog dreigt te worden. Vanaf dat moment worden klanten met hagelschade aan hun voertuig via onze kanalen doorverwezen naar een extern hagel intake center. Hier kunnen klanten online en telefonisch hun schade melden.

De medewerkers bij het intake center zijn gespecialiseerd in het afhandelen van voertuigschades. Dat zorgt voor een snelle en deskundige doorstroom van claims. Tijdens de intake wordt de afspaak voor het herstel direct geregeld en gepland. Zo weten onze klanten bij het eerste contact waar ze aan toe zijn.

Het hagelcalamiteitenplan geeft ons de flexibiliteit om op te schalen als het nodig is. Zo zorgen we ervoor dat onze dienstverlening optimaal blijft. Precies zoals onze klanten van ons verwachten

“Het hagelcalamiteitenplan geeft ons de flexibiliteit om op te schalen als het nodig is.”

Generale repetitie

De theorie is leuk, maar je wilt natuurlijk ook testen. Op 29 mei van dit jaar was het raak. Het KNMI gaf code oranje af en rondom Utrecht kwam de hagel met bakken naar beneden. Gauw de calamiteitenbanner op onze website live gezet waarna zo’n honderdvijftig klanten zich meldden bij het hagelschade intake center. Een grote calamiteit was het niet, maar het was genoeg voor een goede generale repetitie.

We hopen er natuurlijk niet op, maar mocht er een flinke hagelbui vallen dan zijn wij er klaar voor!

Marcel Spronk
Manager Schade