Heeft u vragen over het Coronavirus? Bekijk onze veelgestelde vragen.
Terug naar overzicht
Tweewiel 12 november 2019

ANWB FietsLease toont flexibiliteit Unigarant

Doos.jpg

Hoe blijven we als verzekeraar relevant in een markt die constant in beweging is? Het is een vraag die Markt Manager Michael Dekker dagelijks bezig houdt. Hij is in zijn rol nauw betrokken bij de distributie van verzekeringsproducten en de ontwikkelingen die daar mee samenhangen. Afgelopen september presenteerde de ANWB ‘ANWB FietsLease’, een product dat volgens Michael perfect laat zien dat flexibiliteit en aanpassingsvermogen doorslaggevend zijn om ook in de toekomst succesvol te zijn.

“Al hadden  we geen enkele leaseovereenkomst gesloten, dan was het project FietsLease voor mij hoe dan ook een succes. Waarom? Omdat we het afgelopen jaar zeer waardevolle ervaring hebben opgedaan met het uitdenken en invoeren van een nieuw businessconcept. En dat is een operatie die we denk ik de komende jaren vaker zullen moeten gaan uitvoeren, gezien de veranderingen in consumentgedrag en de impact die dat op de traditionele verzekeringsmarkt heeft. Gelukkig zijn de eerste fietsen ondertussen uitgeleverd en zijn we dus echt van start.

De plannen voor FietsLease ontstonden in de zomer van 2018. De aanleiding waren drie ontwikkelingen die we in de fietsmarkt signaleerden: de nog verder oprukkende e-bike, de veranderende fiscale regels rondom lease  ende opkomende trend van ‘bezit naar gebruik’, waarbij consumenten geen eigenaar meer zijn van het een fiets maar deze bijvoorbeeld leasen, huren of delen. Die ontwikkeling is een bedreiging voor ons huidige businessmodel, dat gericht is op het verzekeren van particulier eigendom. Om relevant te blijven zullen we dus mee moeten veranderen.

“Al sluiten we geen enkele leaseovereenkomst, het project FietsLease is voor mij hoe dan ook nu al een succes.”

Zo is ANWB FietsLease geboren. Een private lease propositie onder de vlag van de ANWB. De ANWB heeft de afgelopen jaren veel ervaring opgedaan met private lease voor auto’s en dit voelde als een logische stap. Net zo als bij onze connected verzekeringen wilden we niet zelf het wiel uitvinden, maar de expertise van een ervaren partij combineren met onze kennis en kanalen. In Volkswagen Pon Financial Service hebben we een ervaren partner gevonden waardoor we ons over het procesmatige deel van het leasen geen zorgen hoefden maken.

De echte uitdaging lag in de interne organisatie. Want hoe maak je als specialist in particuliere schadeverzekeringen de omslag naar zoiets totaal anders als lease? Of zoals Marin Roos, onze Directeur Innovatie zegt: “het gaat niet om ideeën, maar om hoe je ze waar maakt”. En juist daar ligt de kracht van Unigarant. In een project dat bijna alle disciplines in de organisatie raakt zijn we er in geslaagd FietsLease succesvol als proces in te voeren.

“Zo zijn we er in geslaagd een landelijk concept een lokaal gevoel te geven.”

Voor de uitgifte van de fietsen kunnen we rekenen op een partner die we als marktleider fietsverzekeringen heel goed kennen: de tweewielerbranche. Lokale tweewielerwinkels die ANWB-dealer zijn leveren de fietsen af die consumenten online selecteren. Ook doen ze tijdens de looptijd van de leaseperiode het onderhoud en voeren ze reparaties uit. Zo zijn we er in geslaagd een landelijk concept te combineren met lokale dienstverlening.

Ik denk dat we nog maar aan het begin staan van lease in fietsland. Zeker als volgend jaar de fiscale regels rondom zakelijke lease van start gaat. Ook in die markt hebben we de eerste initiatieven lopen. Een mooi onderwerp voor de volgende keer."

Unigarant