Heeft u vragen over het Coronavirus? Bekijk onze veelgestelde vragen.
Terug naar overzicht

Met vijfhonderd man thuiswerken? Tuurlijk, regelen we!

Thuiswerkplekken (1 van 1).jpg

Donderdagochtend ontvouwt zich een absurd en surrealistisch scenario. Binnen Nederland, binnen Europa en zelfs wereldwijd. In ons crisisteam overleg passeren allerlei onderwerpen de revue. Van “We volgen RIVM” en “Gezondheid van onze medewerkers heeft de hoogste prioriteit” tot “Hoe zorgen we voor continuïteit van onze dienstverlening?”.

“Inmiddels is ons pand vrijwel leeg. Ruim 500 collega’s werken vanuit huis ondersteund met allerlei IT middelen.”

Het onderwerp, je begrijpt dat gaat over het coronavirus. Het misstaat niet in boeken van schrijvers als Tom Clancy of Dan Brown.

We worden door een wereldwijd uitgebroken virus bedreigd en het is alle zeilen bij voor onze IT afdeling. Was het oorspronkelijke plan een deel van Unigarant thuis te laten werken, stellen we dat donderdag acuut bij naar het scenario dat iedereen thuis moet werken. Een vooruitziende blik blijkt later.

Het betreft ruim 500 collega’s van Unigarant, de verzekeraar van de ANWB. Van bedrijfsjurist tot callcenter medewerker, van actuaris tot innovatiespecialist. Een scenario dat normaliter maanden zorgvuldige voorbereiding vereist, moet nu binnen 72 uren tot uitvoer worden gebracht. Nu hebben we wel wat ervaring met thuiswerkers en is de IT-infra er in theorie voor geschikt, maar een actie van deze omvang binnen 72 uren is een echt serieuze uitdaging.

“Een scenario dat normaliter maanden zorgvuldige voorbereiding vereist, moet nu binnen 72 uren tot uitvoer worden gebracht.”

Inmiddels is ons pand vrijwel leeg. Ruim 500 collega’s werken vanuit huis ondersteund met allerlei IT-middelen. De grote afdelingen Klantcontact en Schade doen wat ze altijd doen: klanten te woord staan.

De afgelopen dagen deelde IT thuiswerksets uit. 

De vele vragen over hun reisverzekering worden beantwoord en er is veelal begrip voor langere wachttijden. Immers, als je aanbod vijf keer zo hoog is als normaal, ben je daar niet op ingericht. Bij medewerkers is een enorme dosis flexibiliteit aanwezig. Wat een ongelooflijke hoeveelheid energie komt er dan los. Eén doel: mouwen opstropen om het te regelen. Kernwaarden als bekwaam, daadkrachtig en Helpen+ bloeien op.

“Kernwaarden als bekwaam, daadkrachtig en Helpen+ bloeien op.”

Hoe dat allemaal mogelijk was? Door tomeloze inzet van onze collega’s die tot laat en in het weekend hebben gebuffeld. Teams die elkaar tot zaterdagavond laat in appgroepen hebben geholpen om een thuiswerkplek operationeel te krijgen. Niet in hokjes denken. Meedenkende leveranciers en tot slot het gebruikmaken van veel IT-faciliteiten die tot vorige week slechts bij een beperkte groep bekend was. Meeting rooms, Teleconferencing, Microsoft teams, Unigarant Thuiswerkplek; het zijn termen die een plek gaan krijgen in onze Unigarant Dikke Van Dale. 

Mijn grootste moment van euforie brak vanochtend aan. We overlegden met 14 deelnemers vanaf 12 locaties over het land over een ontwerp van, jawel, een uitbreiding van ons pand. Presentatie delend, met 14 gezichten vanaf hun eigen werkplek, videoconferencend.

Van 500 medewerkers in één pand en 50 thuiswerkers, naar 500 thuiswerkende medewerkers en een enkeling in een heel groot leeg pand. In 72 uren. Een diepe, diepe buiging voor al die Unigarant collega’s voor hun flexibiliteit, inzet en no-nonsense mentaliteit.

Respect en ik ben me tóch trots :). 

Peter Leever
Manager IT