Een groot deel van de e-bikes die Fietsvoordeelshop aan de man brengt, gaat verzekerd de deur uit. De landelijke tweewielerwinkelketen en de ANWB trekken al tien jaar nauw samen op. “We ondernemen met elkaar en kijken steeds waar kansen liggen.”
Pasgeleden trok Chris Vedder op uitnodiging naar het hoofdkantoor van ANWB-dochter Unigarant in Hoogeveen voor de Keep Challenging Day, het jaarlijkse relatie-event van wielerploeg Picnic PostNL. Vedder kreeg een kijkje achter de schermen, fietste onder leiding van oud-profs door het Drentse landschap en beleefde zo een naar eigen zeggen “geweldige dag”.
Vedder: “Unigarant werkt al ruim 25 jaar met dit profteam samen. Als je het hebt over partnerships, verbinden, samen stormen doorstaan en samen successen vieren, dan is dit hét voorbeeld hoe het moet. Er zijn genoeg parallellen met onze samenwerking. Ook Fietsvoordeelshop en de ANWB trekken al heel lang samen op. Dat geeft vertrouwen en het brengt beide partijen verder.”

Betrouwbaarheid
Fietsvoordeelshop heeft de ANWB Fietsverzekeringen verweven in de klantgesprekken. De tweewielerwinkelketen weet die zo relatief gemakkelijk aan de man te brengen, zeker nu het gemiddelde prijskaartje van een fiets aanzienlijk hoger ligt. “Net zoals je bij een auto kiest tussen WA, WA Plus en casco, sluit je bij aankoop van een fiets een schade- en diefstalverzekering af. De consument is zich bewust van de risico’s, mensen spreken er met elkaar over”, zegt Vedder. “Richting consumenten is de ANWB een fantastisch A-merk met een naamsbekendheid van misschien wel 100 procent. De ANWB straalt betrouwbaarheid uit, wat ook het merk Fietsvoordeelshop helpt.”
Minder tijd kwijt
Regelmatig is er contact tussen Fietsvoordeelshop en de ANWB, zowel over strategische als operationele zaken. “De ANWB gaat soepel om met de beoordeling van claims en er komt snel feedback. Wij maken schadeoffertes op en incidenteel is er een steekproef van schade-experts.”
Snelle doorloop
Vedder merkt dat de ANWB snapt hoe de tweewielerbranche opereert. “De ANWB kent onze seizoenspieken en weet wanneer er gemiddeld meer wordt geclaimd. Achter de schermen zorgt men ervoor dat doorlooptijden netjes en acceptabel blijven. De ANWB begrijpt dat mensen na diefstal snel geholpen moeten worden, simpelweg omdat ze afhankelijk zijn van de fiets.”

Eén premie
Bij Fietsvoordeelshop waardeert men het maatwerk in de samenwerking. “We zijn na goed overleg afgestapt van de regiogebonden premie-indeling. Die was voor ons onwerkbaar, omdat we landelijk winkels hebben en ook online actief zijn. Het was lastig om eenduidige voorlichting te geven of om campagnes te initiëren. We zijn in overleg naar één premie overgestapt, wat voor meer duidelijkheid zorgt, al is het qua prijsstelling niet altijd ideaal voor regio’s die eigenlijk lagere premies hebben.”
Meer samenwerking
Fietsvoordeelshop en de ANWB willen de samenwerking de komende tijd intensiveren. “Dan denk ik aan nog meer strategiesessies die ons helpen de sprong naar de toekomst te maken. Welke nieuwe serviceproducten kunnen we lanceren? Kunnen we een opleiding aanbieden om de afsluitingen en conversies te verhogen? Wat is er met AI mogelijk? Hoe kunnen we de marketingkalenders nog beter op elkaar afstemmen? Een win-win creëren – dáár gaat het om.”
Dit artikel verscheen eerder op www.tweewieler.nl (bron)
Samenwerken als tweewielspecialist?
Onder de naam van ons moederbedrijf ANWB bieden wij via tweewielspecialisten verschillende tweewielverzekeringen aan. Naast een goed product geeft de naam jouw klanten vertrouwen. Als partner kun je meeliften op de naamsbekendheid en extra diensten die de ANWB biedt.