Doen waar we goed in zijn
We kunnen er niet omheen; 2020 was een bijzonder jaar. De coronacrisis bracht ongekende uitdagingen met zich mee, voor iedereen. Toch kijken we trots terug op dit bewogen jaar. Allereerst omdat we hebben kunnen doen waar we goed in zijn: mensen helpen. Als grootste reisverzekeraar van Nederland was dit hét moment om onze belofte aan klanten die voor ons gekozen hebben waar te maken. Met man en macht hebben we de schouders eronder gezet en is het ons gelukt de klanttevredenheid hoog en om de wachttijden laag te houden.
Thuiswerken
Ook wij werkten thuis in 2020. Een nieuwe werksituatie die meer dan ooit vroeg om vertrouwen, verbinding en nieuwe samenwerkingsvormen. Er was in 2020 veel aandacht voor medewerkerswelzijn in relatie tot het thuiswerken onder het motto #zonderjougeenteam. Er zijn meerdere enquêtes uitgevoerd om te meten hoe collega's zich voelden. Vanuit het ‘hart onder de riem’ programma zijn verschillende activiteiten opgestart om medewerkers fit en vitaal te houden.
Goed Gewerkt
Wij zijn ervan overtuigd dat een inspirerende werkomgeving waarbij medewerkers zich kunnen ontwikkelen zorgt voor meer werkplezier. We investeren daarom nadrukkelijk in
goed werkgeverschap. In 2020 hebben we afscheid genomen van de traditionele beoordelingscyclus en is ‘Goed Gewerkt’ geïntroduceerd.
Deze methodiek zet medewerkers aan het roer van hun eigen ontwikkeling, prestatie en werkgeluk. Gekoppeld aan Goed Gewerkt is ook een nieuw en evenwichtiger beloningssysteem ingevoerd.
Duurzaamheid
In 2020 is een uitgebreid onderzoek gedaan naar duurzaamheid binnen ons bedrijf. Deze analyse vormt de basis voor het nieuwe beleid dat in 2021 ingevoerd wordt. Uiteindelijk moet dit beleid zorgen voor onze bijdrage aan de ANWB-doelstelling ‘nul emissie’. In dit kader zijn alle voorbereidende stappen voor het nieuwe mobiliteitsbeleid genomen. Dit beleid is per dat per 1 januari 2021 ingegaan.
Steun aan onze partners en omgeving
Waar mogelijk hebben we onze partners gesteund in moeilijke tijden. Zo hebben we middels een vaste vergoeding per schade een handreiking gedaan naar de schadeherstellers in ons netwerk. Ook hebben we bijvoorbeeld onze cateringpartner waar we konden gesteund. Onder andere met speciale corona-arrangementen op locatie waarin teams elkaar volgens de geldende richtlijnen konden treffen.
Financieel Steuntje in de rug
Tot slot hebben alle Unigaranters gestemd op tien sportclubs die een financieel steuntje in de rug konden gebruiken. Zo hebben 10 sportverenigingen in en om Hoogeveen €1000,- in hun kas gestort gekregen.
Het hart van Unigarant
Hoe blijf je met elkaar in verbinding en zorg je ervoor dat mensen zich gewaardeerd voelen als je allemaal thuiswerkt? Het antwoord is – zoals vaak eigenlijk – met oprechte aandacht en een blijk van waardering.
Annet Sieljes-Uijthof is een van de zes mensen achter het Hart onder de riem initiatief van Unigarant.
#zonderjougeenteam
Om dit gevoel verder te benadrukken, gebruiken we de slogan ‘#zonderjougeenteam’! Oorspronkelijk was de slogan alleen bedacht voor het Hart onder de riem-programma, maar al snel werd het de rode draad in alle coronacommunicatie. Van ons interne magazine tot aan de directieblogs: overal wordt de boodschap ‘jij doet ertoe’ herhaald.
Het afgelopen jaar was confronterend en leerzaam. Geniet van de kleine dingen om je heen. En sta jezelf toe dat het een keertje niet gaat. Begin elke dag opnieuw. Binnen Unigarant zijn zes collega’s die samen het hart vormen dat ons allen verbindt.”
Opvallend in 2020
Elke afdeling binnen Unigarant werd geraakt door corona. Onze collega's schreven er door de loop van het jaar een aantal blogs over en geven zo een inkijkje in wat corona voor hen betekende.
Met vijfhonderd man thuiswerken? Tuurlijk, regelen we!
Donderdagochtend ontvouwt zich een absurd en surrealistisch scenario. Binnen Nederland, binnen Europa en zelfs wereldwijd. In ons crisisteam overleg passeren allerlei onderwerpen de revue.
Partners door dik en dun
Met het afnemen van de drukte op Reis, beginnen we nu de andere effecten van de crisis te merken. We zien bijvoorbeeld dat er minder schades geclaimd worden op onze autoverzekeringen.
Corona komt met plussen en minnen
Hoe beleef je corona als commercieel verantwoordelijke van de grootste reisverzekeraar van Nederland? Onze commercieel directeur Ivonne blogt erover.