FAQ: Nieuwe ANWB Doorlopende Fietsverzekering

Een nieuwe verzekering betekent nieuwe informatie en nieuwe voorwaarden. En daar horen natuurlijk ook vragen bij. Daarom hebben we de meest gestelde vragen op een rij gezet. Heeft u een andere vraag? Dan horen we het natuurlijk graag! 

Algemeen oud versus nieuw Doorlopende Fietsverzekering 

Waarom prolongeert de huidige doorlopende fietsverzekering niet naar de nieuwe doorlopende fietsverzekering? Waarom gaan klanten op de huidige doorlopende fietsverzekering niet over naar de nieuwe doorlopende fietsverzekering? 

Het nieuwe product heeft een andere tariefstructuur waardoor het niet wenselijk is de bestaande portefeuille daarnaartoe te converteren. Dit zou ook kunnen leiden tot zeer grote premieverschillen wat onwenselijk is. 

Hoe herkent de dealer bij de doorlopende fietsverzekering het oude en het nieuwe product? Welke nieuwe productcode geldt voor de nieuwe doorlopende fietsverzekering en is er een duidelijk onderscheid voor de huidige productcodes/voorwaardencodes? 

Het nieuwe product is te herkennen aan de nieuwe voorwaardennaam: ANWB Doorlopende Fietsverzekering DFT UGD. 

Gelden de nieuwe voorwaarden ook voor de bestaande polissen?  

Nee, de bestaande polissen hebben andere voorwaarden.  

Gaat het kassasysteem uit van de premie inclusief alle gangbare opties of dient de dealer elke optie afzonderlijk aan te vinken? 

In de meeste kassasystemen staat default aan: 

  • E-bike: alle modules (zijn op verzoek van de klant uit te zetten)
  • Gewone fiets: Diefstal, Beschadiging en Pechhulp (zijn op verzoek van de klant uit te zetten of uit te breiden met de andere modules)
Krijgt een ANWB lid nog steeds 5% korting? 

Ja. 

Verandert er niks in de oude doorlopende verzekering? 

Jawel. De voorwaarden van het oude doorlopende product worden aangepast. De premie wordt per 1 mei 2023 verhoogd en de indexatieregeling (zogenaamde 110% regeling) gaat eraf. 

Connected 

Hoe werkt het als de klant een niet connected fiets uitkiest, deze zelf (op een later moment) connected maakt. Waar kies ik dan voor? Wanneer wordt het verrekend? Kan het ook nog achteraf? 

Indien een klant bij de dealer waar hij de fiets heeft gekocht alsnog de fiets connected maakt d.m.v. een device van Tracefy of Fris, dan kan de betreffende dealer een mutatie op de polis (toevoegen connected dekking) doorvoeren. 

Met welke opsporingspartijen werkt ANWB/Unigarant?  

Fris en Tracefy. We starten met proposities inclusief een opsporingsabonnement van Fris of Tracefy. Deze connected fietsen krijgen 20% korting op de diefstalpremie. Het is aan de fietsspecialist om (indien nodig) contact te zoeken met deze partijen voor samenwerking.     

Wat als ik niet werk met Fris of Tracefy maar een andere tracker/opsporing?  

Dan is er geen 20% korting mogelijk. Geef dergelijke partijen door aan onze accountmanagers, zodat we eventueel in de toekomst kunnen kijken naar uitrol naar andere samenwerkingen. Het vraagt vanuit ons namelijk iedere keer een andere beoordeling. 

Hoe werkt het connected voor de fietsspecialist?  

Een vinkje aan of uit te zetten in het proces.  

Wordt in de polis gewezen op de connected propositie?  

Ja, als is aangegeven dat de fiets is voorzien van een T&T-systeem met een abonnement bij Fris of Tracefy, dan wordt een clausule op de polis geplaatst. Hierin wordt onder meer aangegeven dat de klant ervoor moet zorgen dat systeem én abonnement actief blijft gedurende de looptijd van de verzekering en – bij niet nakomen hiervan – dat de vergoeding wordt beperkt. 

Premie 

Hoe kan ik gemakkelijk een prijsberekening doen? Welke stappen moet ik daarvoor zetten? 

Via Salesgarant. En ook via (een aantal) kassasystemen. Dit verschilt per kassasysteem. Vanaf 8 maart openen wij ook een eenvoudige premieberekeningstool op www.unigarant.nl/premieberekening-fietsverzekering.  

Geldt er een combinatiekorting?  

Ja, er wordt een korting op de beschadiging dekking gegeven als deze i.c.m. diefstal wordt afgesloten. 

Hoe zit het met de provisieregeling?  

De provisieregeling blijft gelijk. 

Hoe wordt de premie aangeboden, inclusief of exclusief ANWB-ledenkorting? 

Online wordt de premie incl. ledenkorting getoond. Binnen de kassasystemen zou dit mogelijk op dealerniveau kunnen worden ingesteld (zie vraag over optionele dekkingen). 

Blijft de doelgroepafspraak “1e jaar rekening rijwielhandelaar” bestaan? 

Ja. 

Verandert de premiestelling? 

Het nieuwe product heeft een andere tariefstructuur. Door de nieuwe, fijnmazige postcode-indeling (95 regio's) en het verschil in soort fiets kunnen de premies per regio flink verschillen. Dit geeft een eerlijker tarief.  

Wat gebeurt er met de premies van de bestaande producten? 

Om ook in de toekomst het diensten- en serviceniveau te bieden dat klanten en relaties van ons gewend zijn, moeten we onze verzekeringspremies indexeren. Daarom worden de bestaande portefeuilles geïndexeerd. Premieverhoging is noodzakelijk door de stijgende schadelast. Deze indexatie geldt dus voor iedereen met een Blijven Fietsen Verzekering en de oude Doorlopende Verzekering. Klanten worden hierover geïnformeerd via de prolongatiebrief. De eerste klanten krijgen de prolongatiebrief begin april op de deurmat.   

Voorwaarden 

Waarom is er geen 3 jaar verzekerde waarde en alleen 5 jaar verzekerde waarde?  

Door alleen 5 jaar verzekerde waarde te bieden voldoen we aan de klantwens (fietsspecialist en eindklant) om minder keuzes te bieden. 

Uitkering in natura of geld?  

In de nieuwe voorwaarden is geregeld dat de uitkering in geld ook kan. Uitgangspunt blijft de uitkering in natura. Uitkering in natura bij diefstal m.u.v. de volgende situaties:  

  • Wanneer een vergelijkbare fiets niet leverbaar is (binnen een maand) 
  • Bij verhuizing 50 km vanaf dealer 
Kan ik met deze verzekering ook tweedehands e-bikes verzekeren? Hoe zit het dan met de tweedehands accu? 

Tweedehands e-bikes zijn wel te verzekeren, maar tweedehands accu’s zijn niet verzekerd (tenzij refurbished) als deze gestolen of beschadigd worden. Wordt een tweedehands fiets inclusief tweedehands accu gestolen? Dan wordt de accu wel vergoed omdat dit in het verzekerd bedrag is meegenomen.  

Als men nu een accu wil meeverzekeren bij een gebruikte fiets dient men middels factuur aan te tonen dat er een nieuwe accu is gemonteerd, blijft dat zo? 

Ja, dat blijft zo. 

Is er een verplichting van een tweede slot zoals bij andere verzekeraars? 

Nee, we hanteren in de voorwaarden geen verplichting. We adviseren het zeer nadrukkelijk. 

Zijn elektronische sloten ook mogelijk? Nu is vaak een extra goedgekeurd slot nodig. 

Ja dit is mogelijk, indien dit slot voldoet aan de eisen. Het slot moet namelijk wel ART** zijn. Voldoet het elektronisch slot hier niet aan, dan is een extra ART** slot nodig. In plaats van het overleggen van (foto's van) sleutels moeten bij een elektronisch slot de loggegevens worden overgelegd. 

Hoe kunnen we vanaf 8 maart 2023 de Urban Arrow bakfiets (UA) verzekeren? 

Vanaf 8 maart 2023 kan de Urban Arrow niet meer verzekerd worden met de ANWB Blijven Fietsen Verzekering. De Urban Arrow is met de connected oplossing van Urban Arrow zelf, vanaf 8 maart 2023, met de nieuwe ANWB Doorlopende Fietsverzekering te verzekeren op de bestaande doelgroepafspraak. Hierbij wordt op de premie een opslag berekend. Het is niet mogelijk om de Urban Arrow met een aftermarket connectiviteitsoplossing via Fris of Tracefy te verzekeren. 

Wat is de af-fabriek connected oplossing van Urban Arrow? 

Urban Arrow kan dus alleen verzekerd worden met de connected oplossing van Urban Arrow zelf. Dit is momenteel bij een klein aantal dealers mogelijk en zal Urban Arrow begin 2023 verder uitrollen. Er wordt dan door de dealer een doelgroepafspraak op de polis geplaatst die een toeslag van 30% genereert. 

Urban Arrow levert de modules aan de dealers, welke deze vervolgens inbouwen. Hiervoor levert Urban Arrow werkinstructies en support. Voor de registratie en activatie van de module neemt de dealer vervolgens contact op met de service-afdeling van Urban Arrow. Alleen officiële Urban Arrow dealers kunnen de module bestellen en inbouwen.  

Zijn alle aanvullende dekkingen los? Kan ik geen pakket meer verkopen? 

Ja, de basisdekking bestaat uit óf Diefstal óf Beschadiging of een combinatie van beiden. Dit is optioneel uit te breiden met de aanvullende dekkingen Pechhulp, Verhaalsrechtsbijstand of Ongevallen. 

Hoe zit het met pechhulp?  

De pechhulp blijft bij de nieuwe ANWB Doorlopende Fietsverzekering hetzelfde als onder de oude Doorlopende Fietsverzekering. De Pechhulp van Blijven Fietsen krijgt dezelfde voorwaarden als de Pechhulp van de nieuwe ANWB Doorlopende Fietsverzekering. We werken dus met één pechhulp-product. 

We bieden geen pechhulp in het buitenland. 

Hoe werkt het twee sleutelbeleid in de nieuwe doorlopende fietsverzekering?  

Voortaan vragen we in principe alleen om duidelijke foto’s van de sleutels (met gebruikssporen). Als de foto’s niet duidelijk genoeg zijn, kunnen we vragen om de sleutels op te sturen. Deze moeten (om die reden en vanwege mogelijke steekproef) drie maanden worden bewaard. 

Samenwerking ANWB en data-uitwisseling 

Wat doet ANWB precies met de gegevens die worden gedeeld? Hoe borgen we dat er geen commerciële uitingen naar klanten van fietsspecialisten gaan? 

Enerzijds zorgen we ervoor dat de fietsverzekering wordt getoond in MijnANWB. Dit maakt het voor klanten makkelijker om de polis in te zien of mutaties door te voeren. Daarnaast delen we de gegevens met het Leden Service Center zodat een callcentermedewerker de polis kan inzien en de klant beter kan helpen. Tot slot gebruiken we de data om klanten interessante informatie te verstrekken rondom fietsen.  

imageajaed.png

ANWB Blijven Fietsen Verzekering 

Hoe zit het met de ANWB Blijven Fietsen Verzekering? 

Deze wordt in het tweewielkanaal vanaf 8 maart niet meer nieuw aangeboden.  

Blijft er een reserve voorraad trackers beschikbaar bijvoorbeeld bij defecte trackers? 

Dat zal heel beperkt zijn. 

Waarom worden de voorwaarden van Blijven Fietsen aangepast?  

De indexatieregeling 110% vervalt ook bij Blijven Fietsen. De Pechhulp onder Blijven Fietsen wordt hetzelfde als in de nieuwe ANWB Doorlopende Fietsverzekering. 

Als de zender van een huidige klant niet meer werkt of van de fiets is gevallen, kan diegene dan verzekerd blijven onder de Blijven Fietsen Verzekering?  

Ja dat kan. De verzekering loopt dan door zonder (werkende) zender, zodat de klant de nieuwwaarde vergoeding behoudt bij diefstal. Indien de klant liever een nieuwe verzekering afsluit kan dat met de nieuwe ANWB Fietsverzekering.   

Wat doen fietsspecialisten met de trackers die ze op voorraad hebben?  

Overgebleven zenders en ander materiaal mogen op de juiste manier worden vernietigd. Fietsspecialisten kunnen dit zelf op een duurzame wijze afvoeren, of terugsturen. Vanwege de batterij hoort de zender bijvoorbeeld bij het chemisch afval. Het terugsturen van de zenders kan (tot eind april 2023) naar:  
Monta TWI  
T.a.v. Retourafdeling Unigarant NV  
Antwoordnummer 28100  
2440 VC Ter Aar  

Aflopende fietsverzekering 

Waarom kan ik geen aflopend meer sluiten/is er alleen gekozen om een doorlopende fietsverzekering aan te bieden? Levert mij dit meer op? Wat zijn de voordelen voor mij als fietsspecialist? 

Uit klantonderzoek bleek dat ons assortiment te uitgebreid was. Dat leverde veel onduidelijkheden op. Daarbij waren er met name over de Aflopende fietsverzekering vragen of klachten. Een ook vanuit fietsspecialisten kwamen geluiden dat de aflopende fietsverzekering wel mocht komen te vervallen. Met het laten vervallen van de Aflopende fietsverzekering hebben we een vereenvoudiging en optimalisering van het assortiment. 

Hoe kan ik bedrijfsfietsplannen verzekeren nu jullie stoppen met aflopende fiets?  

Bedrijfsfietsen zijn te verzekeren met de nieuwe doorlopende fietsverzekering van Unigarant/ANWB. Voor het eerste jaar kan de premie lopen via de dealer d.m.v. de doelgroepafspraak. Na het eerste jaar gaat de betaling van de prolongatie wel rechtstreeks naar de consument.

Hoe kan ik de klant overhalen als deze eigenlijk een aflopende fietsverzekering wil. Wat zijn de financiële- en andere voordelen om voor de nieuwe doorlopende verzekering te kiezen? 

De klant kan zelf bepalen hoe lang de verzekering loopt (dagelijks opzegbaar) en is niet meer afhankelijk van de termijn van 3 of 5 jaar (keuzevrijheid). Ook is deze verzekering flexibeler. Indien gewenst kan de klant de verzekering gedurende de looptijd aanpassen. En de klant hoeft geen groot bedrag vooraf op te hoesten. 

Met de aflopende fietsverzekering konden ook personen tot max. 50 kilometer over de grens een verzekering bij ons afsluiten. Hoe gaat dat vanaf 1-3? 

Vanaf 8 maart is het voor niet-ingezetenen van Nederland niet meer mogelijk om een fietsverzekering bij ons af te sluiten. 

Speedpedelec 

Verandert er ook iets voor het verzekeren van de speedpedelec?  

De speedpedelec valt niet onder de doorlopende of aflopende fietsverzekering. Deze wordt verzekerd op een het bromfietsproduct. Daarvoor verandert er niets. 

Overig 

Worden de links voor fietsspecialisten automatisch aangepast?  

Vanaf 8 maart werken de oude links, die door fietsspecialisten gebruikt werden om verzekeringen af te sluiten, niet meer. We zorgen voor een nieuwe link en aangepaste handleiding op Salesgarant op 8 maart. De fietsspecialisten moeten dit zelf verzorgen op hun website. 

Link naar de handleiding: Help (unigarant.nl).  
Hiervoor moet u ingelogd zijn. Mocht u na het inloggen op de homepagina komen, dan vindt u ‘Help’ rechtsboven in het scherm:   

imagextn1j.png

Wat doe ik met de oude verzekering wanneer de fiets wordt gestolen? 

Bij diefstal gaat de nieuwe fiets over naar de nieuwe verzekering, een objectwijziging doorvoeren op de oude polis is niet mogelijk. Dit geldt voor alle fietsen. 

Krijgen fietsspecialisten nieuwe promotiematerialen?

Voor de ANWB Doorlopende Fietsverzekering hebben wij nieuw Point Of Sale materiaal ontwikkeld. Flyers, stuurhangers en A3 posters. Fietsspecialisten krijgen voor eind februari een starterspakket toegestuurd. Oud POS materiaal moet weggegooid worden per 8 maart 2023. We zien graag dat dit op een duurzame manier gebeurt. Onder het oude materiaal valt ook de inlay, we hebben besloten deze niet te vervangen.   

Nieuw POS materiaal is ook via LSM Rijwiel te bestellen: Lsm Rijwiel (lsm-rijwiel.nl)    

Hoe zit het ook alweer met de vergoeding van kosten op de verzekeringsdekking? 

Taxatie- en opmaakkosten voor rapportage worden niet vergoed op basis van de fietsverzekering. De ANWB Fietsverzekering vergoed alleen de kosten welke betrekking hebben op de directe schade van de fiets.