Heeft u vragen over het Coronavirus? Bekijk onze veelgestelde vragen.
Blog Barst.JPG

Unigarant en Autotaalglas zetten samenwerking voort

Unigarant / ANWB Verzekeren heeft voor de komende drie jaar een samenwerkingsovereenkomst ondertekend met Autotaalglas.  De verlenging van het partnerschap betekent dat er grip is op de schadelast en dat zorgt voor beheersbare premies. En dat is hard nodig in een sterk bewegende ruitherstelwereld.

Jaarlijks maken tienduizenden ANWB-leden gebruik van de voordelen die Autotaalglas biedt. Voor ANWB-leden is het belangrijk dat zij geholpen worden door experts. Marcel Spronk, Manager Schade bij Unigarant / ANWB Verzekeren: “Samen met Autotaalglas gaan we een stap verder in het klantvriendelijk en deskundig helpen van onze klanten bij ruitschade. Het repareren en vervangen van autoruiten is door toenemende ADAS systemen, met meerdere camera’s achter de voorruit, een technologie gedreven business geworden. De kennis en kunde om veiligheid en kwaliteit te kunnen garanderen hebben we met dit partnership ook voor de komende jaren geborgd.”

Autoruit al lang niet meer alleen stuk glas

In de afgelopen 10 jaar heeft de autoruit zelf een enorme ontwikkeling doorgemaakt. Het is al lang niet meer enkel een stuk glas maar is een steeds groter onderdeel geworden van de carrosserie, kent dunnere glaslagen en is in glasoppervlakte toegenomen. Maar vooral zijn de diverse (ADAS) camera- en veiligheidssystemen die in en op de ruit zijn gemonteerd, enorm toegenomen. Hierdoor bevatten ruiten steeds vaker allerlei sensoren en camera’s.

“Ruitschadeherstel heeft zich in de afgelopen jaren ontwikkeld tot een hoogwaardig technologisch specialisme” aldus Martijn Zaal, Commercieel Directeur bij Autotaalglas. “Een ruit vervangen is tegenwoordig echt een secuur en specialistisch ambacht, waarbij hightech kennis en kunde is vereist.” Bij Autotaalglas zijn ANWB-klanten in goede handen en is de uiterste zorg voor de veiligheid van hun auto en veilig zicht goed geregeld.

Stijgende kosten

Deze ontwikkeling zorgt ervoor dat het ouderwetse sterretje en andere ruitschades steeds lastiger zijn te repareren en er vaker gekozen wordt voor ruitvervanging. De afgelopen tien jaar verschoof hierdoor de verhouding tussen reparaties en vervanging van 47% (reparaties) en 53% (vervanging) naar 39% en 61%. Tegelijkertijd zorgt de toenemende technologie er ook voor dat ruitvervanging duurder worden. De afgelopen tien jaar steeg de gemiddelde prijs van een ruitvervanging met 41%. Dat komt omdat de ruiten duurder worden en de installatie ervan complexer wordt.

ANWB verwacht dat deze stijging de komende jaren doorzet met de verjonging van het Nederlandse wagenpark doorzet. Marcel Spronk: “Het is in de autobranche gebruikelijk dat technieken die op luxe auto’s worden geïntroduceerd langzaam maar zeker ook toegevoegd worden aan modellen uit het goedkopere segment. Gecompliceerde vervangingen zijn dan straks niet langer de uitzondering maar de norm.”