Heeft u vragen over het Coronavirus? Bekijk onze veelgestelde vragen.
Wegens technisch onderhoud zijn enkele onderdelen op Unigarant.nl niet beschikbaar vanaf woensdag 5 augustus 22.00 uur tot donderdag 6 augustus 1.00 uur.
Unigarant entree.jpg

2019 topjaar voor Unigarant Verzekeringen

Unigarant N.V. en UVM Verzekeringsmaatschappij N.V., beide onderdelen van de ANWB-groep, kijken voldaan terug op boekjaar 2019. Met een onverminderd hoge klanttevredenheid werd wederom een aanzienlijke groei van de verzekeringsportefeuille en het marktaandeel in particuliere schadeverzekeringen gerealiseerd. Mede gezien het goede beleggingsresultaat door gunstige financiële markten beleefde het verzekeringsbedrijf niet alleen commercieel maar ook financieel een uitstekend jaar.

Positief bedrijfsresultaat en toename premieomzet met 10%
In 2019 werd een mooie omzetgroei gerealiseerd voor vrijwel alle productgroepen, maar in het bijzonder bij reis-, fiets- en autoverzekeringen. De premieomzet steeg van € 388,0 miljoen in 2018 naar € 427,8 miljoen in 2019. Het label ANWB Verzekeren groeide hierbij harder dan het Unigarant-label. Het bedrijfsresultaat van Unigarant kwam in 2019 uit op € 4,8 miljoen (2018: 1,0) en steeg voor UVM naar € 38,1 miljoen (2018: 19,2). De beleggingen zorgden voor een aanzienlijke winstbijdrage van € 20,3 miljoen (2018: verlies 10,4). Het gecombineerde resultaat vóór belastingen kwam uit op € 52,1 miljoen (2018: 15,2).

Risico- en kostenbeheersing dragen bij aan bedrijfsresultaat
Het verslagjaar 2019 toonde een verdere verbetering van het schadepercentage. Voor een deel toe te schrijven aan een jaar zonder kostbare stormen. Maar zeker ook aan verbeterde data-gedreven risicoselectie en pricing. Ondanks blijvende investeringen in nieuwe producten en eigentijdse interactie met onze klanten bleven de kosten binnen budget. De klanttevredenheid (gemeten via de Net Promotor Score) voor schadebehandeling liet in 2019 een stijging zien en kwam gemiddeld uit op +60 (+56 in 2018). De NPS voor het callcenter steeg eveneens en wel met twee punten naar gemiddeld +43.

“Het doel is om onze groei te continueren. Al is nu het belangrijkste de gezondheid en het welzijn van onze medewerkers en daarnaast het zo goed mogelijk helpen van onze klanten in deze tijden van crisis.”
Algemeen directeur Peter Siewers: “Met onze merken ANWB Verzekeren en Unigarant kijken we terug op 2019 als een jaar met prachtige cijfers waarin we eveneens veel hebben bereikt als organisatie. Het doel is om de groei van de afgelopen jaren te continueren. We blijven daarom investeren in productverbetering, digitale dienstverlening en personalisatie. Met beide merken blijven we inzetten op rendabele groei en bouwen we verder aan onze positie op de particuliere schademarkt. We zijn hierbij altijd op zoek naar relevante innovaties en nieuwe ontwikkelingen zoals bijvoorbeeld leaseconcepten.

Het coronavirus
Op dit moment is de hele wereld in de ban van het coronavirus. De impact hiervan is enorm en zal nog lange tijd voelbaar blijven. Ook ons bedrijf wordt hierdoor geraakt, al is nog moeilijk te overzien wat de gevolgen voor ons precies zullen zijn. De focus heeft vanaf dag één op de mens gelegen. Aandacht voor de medewerkers en aandacht voor de klant om deze zo goed mogelijk te helpen met al zijn vragen. Onze bestaande portefeuille en de goede resultaten die in 2019 werden behaald, zorgen voor een sterke vermogenspositie waarmee de organisatie de nodige tegenwind kan opvangen.” 

Jaarverslag Unigarant (PDF)

Jaarverslag UVM (PDF)